Your Life on Hold: een interview met de beste Gothic Rockband uit België!

Interviews:Nederlands
  Van Muylem    29 november 2018

Your Life on Hold is een nieuwe Gothic Rock band uit Oostende en lanceerde zonet reeds hun tweede schijf. De eerste was boenk er op en de tweede is zelfs nog beter en dat in een genre waar velen vergeten om te vernieuwen of niet verder geraken dan een flauw afkooksel is dit echt wel een serieuze prestatie en een interview waard!


John Wolf is een nieuwe naam, waarom juist?

Geef toe: in John Wolf zit er toch een pak meer ‘rock & roll’ dan in Jan Dewulf, niet? En het moest daarenboven een extra getuigenis zijn dat er een tweede hoofdstuk is begonnen, zowel op muzikaal als persoonlijk vlak. John Wolf is zo’n beetje #denieuwejan.

Je bent in een vorig eeuw met totaal ander soort van muziek begonnen, hoe zet je de stap naar wat je nu doet of is het allemaal terug te brengen naar die ene gebeurtenis die je leven deed imploderen?

Grofweg samengevat: ik was die electronica simpelweg beu. Toen ik een streep onder het Diskonnekted verhaal had getrokken, heb ik mezelf de tijd gegund om op het gemak te herbronnen. Het was duidelijk dat ik meer met gitaren wilde werken. Ik heb mezelf toen veel tijd gegeven en heb wat zitten experimenteren in de studio. In het begin waaiden mijn songs meer richting industrial rock zoals Filter en Stabbing Westward. Het licht zag ik uiteindelijk veeleer per toeval toen ik op een bepaald moment het distortion pedaaltje uitzette en in de plaats de reverb indrukte. Het moment mogen we gerust ‘heilig’ noemen want toen werd het me duidelijk: ik was voorbestemd om gothic rock te maken. Na dit heilige moment van verlichting bleef ik me concentreren op dit gothic geluid en vond ik een eigen sound. Toen ik uiteindelijk een blauwdruk had van hoe ik meende dat Your Life On Hold moest klinken, heb ik de vele demo’s die ik liggen had uit de kast gehaald en afgewerkt. En dat werd uiteindelijk de debuutplaat. Ik heb me daarnaast ook effectief door een zeer moeilijke periode in mijn leven moeten worstelen. Op een bepaald moment had ik echt het gevoel dat alles zo’n beetje vastzat. En daar verwijst dan ook de groepsnaam naar.

How kwam je uit bij Solar Lodge?

Eigenlijk is dat zeer vlot en spontaan verlopen. Ik had de lat erg hoog gelegd, en vond dat er dus ook een mooie labeldeal hoorde bij het nieuwe hoofdstuk dat ik was ingeslagen. Persoonlijk vind ik Solar Lodge het belangrijkste label in het genre: ze brengen goeie platen uit, hebben een sterk imago, en de bands hebben een sterke live reputatie. Ik heb Artaud een mailtje gestuurd en had eigenlijk heel snel een reactie. De rest is ondertussen geschiedenis. Ik heb uiteindelijk nooit bij een ander label aangeklopt.

Na je ijzersterk debuut Burning For The Ancient Connection wist je je nog beter te omringen, vertel is hoe het allemaal is gegaan?

Nadat het verschijnen van de debuutplaat die ik zowat in mijn eentje ineen had gestoken, moest ik een live band rond me verzamelen om het verhaal ook op het podium waar te kunnen maken. Die live band kreeg een dik jaar geleden vorm. Emeric, mijn compagnon de route die er ook al bij was met Diskonnekted, is eigenlijk nooit van mijn zijde geweken. Hij speelde trouwens ook op beide platen enkele gitaarpartijtjes in. Hij bracht me bij Erwin en Augustijn die we gelukkig enthousiast hebben kunnen krijgen om ons te willen vervoegen. Mijn wegen hadden al vaker die van Stefaan gekruist (bekend van Psychogeneration en Powerstone ) en we wilden al veel langer ooit iets samen doen. Your Life On Hold was wat betreft het ideale moment. Hij bracht Jonas mee naar de groep, die zijn strepen verdiende bij onder meer Azylya. Het zijn allemaal topmuzikanten. En hoewel we misschien een niet voor de hand liggende mix van mensen, invloeden en achtergronden zijn, blijkt toch maar weer dat de som vaak meer is dan de delen. Het is leuk samenwerken met toffe muzikanten die ik allen stuk voor stuk erg waardeer.

Waar hebben Augustijn Vermandere en Emeric Debusschere in een vorig leven uitgehangen en hoe ben je erin geslaagd om die aan te trekken?

Emeric was er dus al bij met Diskonnekted als live gitarist en kon je ook al horen op het laatste Diskonnekted album. Hij introduceerde me bij Augustijn met wie hij samen ook in andere projecten actief is. Augustijn Vermandere, ‘zoon van’ en momenteel een hit te pakken met ‘In de schouwte’ op de nationale radio en tv, is een bijzonder straffe muzikant. Nu sleutelt hij dus vooral aan zijn eigen West-Vlaams project ‘Augustijn’, maar daarvoor maakte hij al enkele knappe popalbums onder de noemer Willemsson. Bij Your Life On Hold doet hij de live bas en speelde hij op het tweede album alle baspartijen in. En hij deed dat als een volleerde ‘goth’, alsof hij al zijn hele leven lang naar de Sisters of Mercy heeft zitten luisteren.

Dat je met deze schijf nog steviger uitpakt en nog duidelijker afstand neemt van de miljoen andere groepen binnen dit genre moet je wel deugd doen? Wat waren zoal de meest positieve dingen die je las tot op heden?

Blij om dat te horen natuurlijk. Ergens is gothic rock een genre dat in zekere zin zijn eigen clichés nodig heeft om herkenbaar te zijn en te blijven bestaan. Wat ik vooral heb geprobeerd, is om met de gekende elementen op een originele manier te spelen en te injecteren met nieuwe invalshoeken. Ik probeer vertrouwd te klinken, en toch verrassend. Ik heb al veel mooie reacties gekregen en elke positieve feedback doet steeds opnieuw bijzonder deugd. Moeilijk om er één iets uit te pikken. Wat ik vooral plezant vind, is dat iedereen een andere track als favoriet kiest. Dat is teken dat het goed zit.

Op tekstueel vlak gaat het iets minder de persoonlijke toer op, maar je blijft wel over dingen schrijven die iedereen kan herkennen. Mag ik daaruit besluiten dat het ondertussen ook wat beter met je gaat dat er aan het einde van de tunnel licht is?

Eigenlijk zijn alle teksten stuk voor stuk wel degelijk erg persoonlijk. De nummers van Your Life On Hold zijn een soort duiveluitdrijving waarmee ik afreken met bepaalde persoonlijke zaken. Maar ik probeer er wel steeds voor te zorgen dat de teksten universeel en herkenbaar zijn voor iedereen. Zo kan iedereen er een eigen verhaal van maken, en dat vind ik prima. Met mij gaat het overigens goed, dank u.

De nieuwe schijf heet My Name Is Legion For We Are Many, waarop slaat die titel juist en is er ergens een link naar Whispers in The Shadow?

Het is een quote uit de bijbel. Je moet het maar eens opzoeken online: iets met Jezus, een duiveluitdrijving en onfortuinlijke varkens. En zoals ik daarnet eigenlijk al zei: net als het debuut is ook dit album een soort duiveluitdrijving voor mij geweest waarbij ik afreken met enkele persoonlijke demonen, vandaar dus de keuze om die bijbelquote te gebruiken. Maar er is ook een andere reden. De titel is een soort postuum eerbetoon aan de Nederlandse dichter Menno Wigman (1966 – 2018). Zijn bundel met dezelfde naam ‘Mijn naam is legioen’ was destijds mijn eerste kennismaking met zijn verbluffende maar ook zwartgallige dichtkunst en ik ben toen meteen een bijzonder grote fan geworden. Ik had de man graag eens persoonlijk ontmoet, maar dat zal dus helaas niet meer lukken.

Hoor ik het goed en duikt er af en toe iets op uit de ruimte in dit nieuwe album of hoe verklaar je mijn gedachtesprongen?

Het album begint en eindigt met dezelfde klanken omdat ik een soort ‘full circle’ wilde maken. In ‘Detached’ zing ik: “A million falling stars around me, I can wish whatever I want.” Om dat symbolisch beeld wat kracht bij te zetten heb ik er wat NASA samples bijgestoken. Dat heb je dus goed gehoord. Maar meer nog dan die geluiden zitten doorheen het hele album samples verborgen van Allen Ginsberg die het gedicht ‘Sunflower Sutra’ voorleest. Die samples klinken een beetje als een verborgen occulte boodschap, maar eigenlijk is het dus Ginsberg. Ik vind het plezant om op die manier met gothic clichés te spelen.

Harvest moon zou de kant van Neil Young kunnen uitgaan, waarover gaat dit nummer?

De titel misschien maar voorts heeft het absoluut niets met Neil Young te maken. Mijn ‘Harvest Moon’ gaat over de moeilijke, troebele en vaak dubbelzinnige verhoudingen na een breuk. Het nummer was eigenlijk al volledig klaar maar moest nog een refrein hebben. Ik herinner me dat ik op een herfstavond (zowat exact een jaar geleden) bij volle maan spontaan iets ben beginnen zingen met de record-knop aan. Eigenlijk was het pure improvisatie en bleek ik dus met ‘Harvest Moon’ op de proppen te zijn gekomen. Omdat je oogst wat je zaait, zoiets. Inspiratie is een raar ding. Wat je hoort op plaat is nog steeds die spontane opname van die bewuste avond. Alles, ook de backings, werd zowat in één adem ingeblikt.

Hoe kwam je aan de clip voor Sunflower sutra?

De meeste beelden hebben we gewoon geschoten in Oostende eigenlijk. Aangevuld met een beetje stock footage.

 

 

Wat heb je met Allen Ginsberg?

Ik ben fan. Hij inspireerde me eerder al voor de albumtitel van het debuut (een quote uit zijn gedicht ‘Howl’), en nu dus opnieuw voor Sunflower Sutra. Dat gedicht begint bijzonder somber, maar uitgerekend een halfdode stoffige zonnebloem geeft Ginsberg nieuwe moed. Dat licht in de duisternis is ook een belangrijk element in het verhaal van Your Life On Hold.

Waar gaan jullie zo al optreden de komende maanden en kan je al iets lossen ivm de zomerfestivals?

W-Festival staat al vast. Blij dat we die verbluffende affiche mogen vervoegen. Er staan enkele dingen op stapel die we hopelijk binnenkort in steen kunnen beitelen. We hopen ook op meer data in Duitsland. We speelden er onlangs in Bochum, en dat was een groot feestje. Dat willen we snel nog eens overdoen.

Mocht je de kans krijgen om iemand voor de volgende schijf in de studio uit te nodigen, wie zou dat dan zijn?

Op de eerste twee platen heb ik de meeste dingen zelf ingespeeld. Maar op de volgende plaat wil ik sowieso de band meer betrekken bij de opnames. Op de achtergrond een vrouwenstem zoals de Sisters of Mercy of Tiamat soms deden, wil ik ook zeker eens proberen. Mocht écht alles mogelijk zijn, nodigde ik graag de zanger van Love Like Blood (mijn grootste helden) of de zanger van Katatonia uit om een refreintje mee te zingen.

Op het web circuleren allerlei speculaties nadat er een foto opdook van jij en Joachim, komt er een comeback van Heyaeb?

Joachim heeft het bijzonder druk, maar de muzikale microbe blijft gelukkig bijten. Hij sleutelt al lang aan een soloplaat. Een plaat die ik zou moeten producen overigens. Ik denk dat een eenmalige live reünie van Heyaeb zeker een mogelijkheid moet zijn. Als een organisator dit leest, moet hij/zij dus zeker niet laten Joachim te contacteren met een mooi voorstel.

Top! Breng ons op tijd op de hoogte opdat we erbij kunnen zijn!