Het gebeurt niet vaak dat een organisatie al tijdens het festival zelf de bijna volledige line-up van de editie van het jaar erna bekendmaakt. W-Fest is een prettige uitzondering op die regel en is ook in een aantal andere opzichten behoorlijk uniek. Vorig jaar trok dit Belgische ‘80s/new wave/EBM/synthpop-festival ruim dertigduizend fans tijdens een in alle opzichten geslaagde derde editie. Voor de volgende editie, van donderdag 15 augustus tot en met zondag 18 augustus 2019 in Waregem (B), is de festivalorganisator erin in geslaagd om een minstens even sterke affiche te programmeren. In de komende dagen presenteren we u graag onze W-Fest tips. Deze keer hebben we het over het betoverende The Breath Of Life, de darkwave-romantici van Lebanon Hanover, de Belgische oer-wavers van Siglo XX en het futurepop-fenomeen VNV Nation.
The Breath of Life begon in de jaren tachtig toen een trio muzikanten werd vergezeld door een jonge zangeres. Met de release van het tweede studioalbum "Taste of sorrow" in 1994 ontwikkelde de Belgische band een uniek geluid aangevuld met, wat de pers omschreef als, de 'magische stem' van Isabelle Dekeyser. De eerste vijf albums werden opgenomen en gemixt door de bekende Franse producer Gilles Martin.
In 2017 is The Breath of Life terug en publiceert met trots een nieuw album "Under The Falling Stars" (geproduceerd door Gilles Martin). Met deze 9e release lokt de band de luisteraar terug in hun eigen specifieke rijk van emoties.
Lebanon Hanover, een in 2010 opgerichte dark-wave band biedt een ijskoud antwoord op de vervreemde wereld vanuit twee warme kloppende harten. Het duo Larissa Iceglass en William Maybelline verschijnt als ware romantici van de moderne tijd en bewonderaars van William Wordswort. Ze zijn gefascineerd door de schoonheid van de art nouveau-esthetiek, het verkennen van Britse zeekusten en bossen in de nacht.
Siglo XX is een Belgische new-wavegroep uit de jaren tachtig, afkomstig uit Genk. De groep, die haar naam ontleende aan een Boliviaanse kopermijn waar sociale onrust was, geldt als een van de krachtigste vertegenwoordigers van de Belgische wave. Het vijftal bracht in 1980 in eigen beheer een eerste single uit, 'The Naked and the Death', een semi-dodenmars die de toon voor hun verdere œuvre zette. Van 1982 tot 1986 werkten ze voor het label Antler; tussen 1987 en 1989 brachten ze hun werk op PIAS uit. De stijl wordt wel tot de cold wave gerekend en vertoont, zoals ze zelf ook onderkenden, sterke invloed van Joy Division. Het is zwarte, sombere muziek die koelte en afstandelijkheid evoceert. Ofschoon ze geen zeer groot publiek bereikten, bekleedt hun werk binnen het genre een onvervalste cultstatus, met bijzonder beklijvende nummers als 'Art of War', 'Dreams of Pleasure' en 'Obsession'. In de loop van de jaren tachtig werd de sfeer van hun werk alsmaar grimmiger en verwerd tot bittere darkwave. De songs van Siglo XX zijn over het algemeen relatief moeilijk te vinden; de schaarsheid van hun werk heeft tot hun mysterieuze imago bijgedragen.
VNV Nation is zonder twijfel de ultieme future pop-act van het moment. De groep verkocht tienduizenden albums, tourde over de hele wereld en speelde denderende festivalsshows op onder meer Lowlands en Coachella. De laatste langverwachte plaat ‘Noire’ uit 2018, kwam na vijf jaar stilte en werd een album vol ‘donkere en intense energie die zich niet inhoudt’. De liveconcerten van VNV Nation brengen elk publiek tot extase, met dreunende beats, zinderende synths en gedurfde teksten.