Daath- Daath

levi deluycker    14 december 2010

Daath- Daath

Daath zal voor mij toch wel altijd de band blijven die met het debuut the hinderers me van mijn sokken blaasde. De strakke death metal die met behulp van het keyboard een heel eigen atmosfeer wist te maken, gooide hoge ogen doorheen de metalgemeenschap.

Twee jaar later waren er echter enkele dingen verandert in het Daath kamp. Schreeuwlelijk Sean Farber was vervangen door Sean Z. De man kan zijn muil natuurlijk ook wel opentrekken, maar ondergetekende vond hem net wat minder uit de band springen als Farber. Ook hing er een andere sfeer doorheen hun tweede plaat. Strakker, meer afwisseling, dat wel. Maar toch net niet zo’n mijlpaal als het debuut. Een slechte plaat was het wel ook niet, want alleen al voor het sublieme gitaarwerk kan je Daath een topper noemen.

Spoel door naar 2010, en daar komt Daath aan met hun derde langspeler, simpelweg Daath getiteld. De keyboards die op de vorige cd’s (enorm) gespaard bleven, zijn terug volop aanwezig. Ook zanger Sean Z lijkt gegroeid in zijn rol als zanger en klinkt op deze plaat meer te passen als op  “The Concealers”. De basis van de muziek is nog steeds de formidabele gitaarklanken van  het duo Levi en Werstler. De riffs en soli zijn werkelijk om van te smullen en is een van de redenen voor de frisse sound van Daath. Dit gepaard met een ontzettend strakke ritmesectie. Drummer van dienst is Kevin Talley, een man wiens pandoeringen je al ondemeer kon bewonderen bij The red chord, suffocation, hate eternal, misery index, dying fetus, chimaira, en het lijstje gaat maar door.

Waar vroeger voor daath het plan was gerijpt om dertien albums over de levensboom uit de kabbalistische levensleer te schrijven, blijkt nu dat reeds op album drie daar al geen spoor van terug te vinden is. Niet zo’n erg euvel aangezien nog geen tien percent van hun fanbasis er ook maar één snars van verstond.

Persoonlijk ben ik niet meer van zins om het Daath ten tijde van The hinderers te koppelen aan het Daath dat tegenwoordig de aardbol rondschuimt want dan kan je gewoon niet meer objectief zijn over een plaat. Dit is een uitstekende plaat die zijn voorganger gigantisch overschaduwt en de metalwereld toch wel een aardige schop onder de kont geeft. Als vernieuwende atmosferische death metal je wel aardig klinkt, check dan in godsnaam deze gasten uit!