Intronaut - Valley Of Smoke

29 november 2010

Intronaut bouwt verder in de trend van Mouth Of The Architect en Rosetta. Alle 3 deze bands hebben heel veel geleerd van Isis. Intronaut brengt progressieve metal met een eigen swung eraan.

Het album opent met “Elegy”. Een keiharde opener met loodzware stoner riffs in combinatie met geschreeuw die ze langzaam laten overlopen naar een kalmere stuk vol gitaargeweld. De zanger (Sacha Dunable) werd met zijn stem niet altijd in dank afgenomen. Op een eerder album werd deze namelijk als slecht bestempeld. Om dat te verbeteren heeft de zanger tijdens dit album “Valley Of Smoke” iets nieuws geprobeerd. Als je wilt weten wat, dan beluister je best even het album. Vooral bij het openingsnummer komt zijn stem echt goed tot uiting. Maar doorgaans het album zijn er veel nummers waarbij Dunable best zijn mond had gehouden. Heel wat nummers hadden zelfs geen vocale ondersteuning nodig.

Naast de klachten over de zang zijn er natuurlijk ook goede punten aan dit album. Zo verdiend bassist Joe Lester van ons een dikke pluim voor zijn prachtige spelen. De bas vormt tijdens sommige liederen zelfs een basis om alles tot een goed recht te laten komen. Dit komt vooral tot uiting tijdens een kalmer nummer.

Over het algemeen bekeken krijgt dit album van mij een positief punt. De minder kwalitatieve zang van Dunable wordt op vele vlakken goed gemaakt door de bas van Lester. Tevens toont dit album aan dat de band gegroeid is in vergelijking met hun vorige album en dat ze openstaan voor vernieuwing. Voor de echte progressieve metalfans die houden van cleane zang is dit album absoluut een aanrader.

Myspace