Forlorn - The Rotting

4 oktober 2010

Forlorn werd gevormd in 2006. Het jaar waarin de West-Middelandse metal scene op gang kwam. De band bouwde al vlug een reputatie op door diverse live shows te spelen en hun debuut EP “Hearts To War” te releasen in 2007.

Snoozecontrol krijgt de mogelijkheid om de groep hun eerste debuut album te bespreken. Ik spreek hier dan over “The Rotting”. De release datum voor dit album in Europa was 12 juli 2010. De muziekgroep brengt voornamelijk metal maar wanneer ik de CD laat draaien in mijn muziekspeler ontdek ik toch heel wat andere invloeden en genres. Zo ontdek ik een combinatie van metal met hardcore, rock en hardrock. Al blijft metal de grootste invloed doorgaans het volledige album.

Alle nummers op deze CD hebben betrekking op elkaar wat als gevolg heeft dat er weinig variatie in voorkomt. Dit is wel een meer voorkomend struikelblok in de muziekindustrie. Hoewel er weinig variatie inzit brengt dit geen onmiddellijke irritatie te weeg. Enerzijds komt dit doordat de band er een afwisseling van snelle en trage nummers heeft ingestoken en anderzijds komt dit doordat de lyrics inhoudelijk goed zijn opgebouwd. De teksten zetten namelijk aan tot denken, en dat is toch wel een positief punt.

Conclusie: Forlorn heeft met de “The Rotting” een positief eerste debuut album neergezet. Daar waar ze in eigen land alreeds bekend zijn, daar moeten ze in Europe nog bekender komen en door middel van dit album zou dit geen enkel probleem mogen worden. The Forlorn krijgt van mij 7 sterren op 10 omwille van de beperkte variatie maar de goed opgebouwde lyrics en het goede slag/gitaar/drumwerk. Want als reviewer moet ik toegeven dat het muzikaal best wel allemaal goed zit.