Too Tangled - Stay Restless

Kim Andriessen    15 oktober 2014

In december 2013 namen Roeland Vandemoortele en Eva Buytaert de ferry van Calais naar Dover. Vier maanden intensieve songwriting zaten erop en de Vlamingen waren op weg naar Engeland om daar aan de hand van producer Ian Davenport (bekend als producer van o.a. Supergrass) de puntjes op de i van een nieuw Too Tangled-album te zetten. Het resultaat heet Stay Restless en valt sinds enkele weken te bewonderen.

Stay Restless is het derde album van de tweekoppige Gentse band Too Tangled. Eerdere releases 'The magic got killed' (2010) en 'Where the echoes die' (2012) lieten de naam van Too Tangled nog niet massaal gonzen, maar de kritieken die Too Tangled ontving, waren zeer positief. Zo sprak Jan Douwe Kroeske in zijn radioprogramma lovend over de Vlamingen. De nieuwste productie, Stay Restless, klinkt professioneel en bedachtzaam. Stay Restless zou daarom zomaar de weg naar meer radiostations kunnen vinden.

Stay Restless kent een zekere mate van spanning. Hoewel, zoals gezegd, de indie-wavesongs deze keer gepolijst klinken, is de sexy en catchy ondertoon alles behalve verdwenen. Alsof Alice Grass (ex Crystal Castles) nummers van Interpol zingt, zo klinkt Too Tangled op Stay Restless.

Het album telt twaalf nummers die in slechts 32 minuten worden afgewerkt. Toch klinkt Stay Restless nergens gehaast. Het openings- en titelnummer klinkt zelfs een beetje geforceerd ingetogen. Vanaf Racing Heart schakelt Too Tangled wel in een hogere versnelling, maar Roeland en Eva verliezen nergens de controle. Natuurlijk, de opportunisten onder ons zullen dit misschien spijtig vinden, maar Stay Restless is wel de meest logische weg naar succes voor Too Tangled. Iets dat de band meer dan toekomt.

1. Stay Restless
2. Racing Heart
3. Bad Start