Falling In Reverse + support: Call It Off – TivoliVredenburg (Utrecht, NL) – 18/01/2015

Inge van Nimwegen    19 februari 2015

Het was nog geen jaar geleden dat Falling In Reverse België en Nederland aandeed met hun vorige tour. Nu zijn ze aan het touren om hun aankomende album ‘Just Like You’ te promoten, waarbij de band ook Trix aandeed, bespeelde de groep rondom frontman Ronnia Radke gisteravond TivoliVredenburg te Utrecht.

Het is de eer aan pop-punkers Call It Off uit Eindhoven om de avond te openen.  In een lekkere half uur durende show zetten zij met veel enthousiasme hun catchy three-chord songs neer, die het best vergeleken kunnen worden met old-school Green Day. Voor een band die amper twee jaar bezig is, heeft de groep al een loyale fanbase op weten te bouwen, die ook bij dit concert aanwezig is. De muziek wordt dan ook met veel enthousiasme ontvangen vanuit de zaal, waar men ook al duidelijk uitkijkt naar Falling In Reverse. Er wordt meegezongen en geklapt, waarna Adrian Delange al crowdsurfend de set afsluit met een strak uitgevoerde solo. Het meest plezierige aan het kijken naar Call It Off is de lol die zij zelf hebben in het optreden, wat uitstraalt op het publiek.

Al voordat Falling In Reverse aantreden is het duidelijk dat dit is waarvoor de mensen gekomen zijn. Wie deze groep gaat zien met het idee een serieuze show te gaan aanschouwen, zal bedrogen uitkomen.  Met zijn ‘white boy swagger’ weet zanger en frontman Ronnie Radke het gehele publiek, met een leeftijd variërend van 8 tot 88 jaar, in te pakken. De Pandora-zaal van TivoliVredenburg is flink volgelopen als de eerste noten de ruimte vullen: vanaf het eerste moment is een gespring en gezang van jewelste.

Een groot deel van de set bestaat uit nummers van het eerste album, ‘The Drug In Me Is You’ uit 2008. Alle publieksfavorieten komen voorbij, van ‘Raised By Wolves’ tot hoogtepunt ‘Tragic Magic’, waarbij Radke vol overtuiging “La-la-fucking-la!” het publiek in slingert. De vocale kwaliteiten van Radke zijn uitmuntend, van gevoelige vocalen tot krachtige screams. Wie meestal vergeten worden zijn de overige bandleden, die echter minstens zo belangrijk zijn voor het geluid van de groep. Na in hun korte bestaan al vele bezettingswisselingen doorgemaakt te hebben staan er nu vijf sterke muzikanten, waar de strakke gitaarsolo’s, maar ook krachtige backing vocals het zeker waard zijn te benadrukken.

Ook tweede album ‘Fashionably Late’ wordt uitgebreid onder handen genomen, waarvan ‘Bad Girls Club’ uitgesproken publieksfavoriet is. Bij tijd en wijle is het moeilijk Radke te kunnen horen over het geschreeuw van het publiek, wat soms ronduit storend genoemd mag worden. Noemenswaardig is dat er niets van nieuwe album ‘Just Like You’ gespeeld wordt, hoewel dit niet verwonderlijk is, aangezien dit album vanaf gistermiddag pas gestreamd wordt.

Bij de toegift kunnen ook fans van het eerste uur hun hart ophalen. Wel twee nummers van Radke’s periode in Escape The Fate worden gespeeld, en wel volgende: ‘Not Good Enough for Truth In Cliché’ en ‘Situations’. Deze worden uitgelaten ontvangen door de aanwezigen, die zich met een tevreden gevoel rond half 11 ’s avonds alweer naar het station kunnen begeven.