Soilwork - Live In The Heart Of Helsinki

Tom Kielemoes    20 april 2015

De Zweedse brulboeien van Soilwork hoeven geen introductie meer. Sinds  hun debuut 'Steelbath Suicde' in 1998 heeft Soilwork de lat voor henzelf steeds hoger gelegd. Voortvloeiend uit een meer melodische death metal stijl, die er nog steeds uitdrukkelijk in aanwezig is , heeft men er voor gekozen om deze af te wisselen met meer cleane en groovy momenten, welke hen een eigen geluid oplevert en wat voor één. Hun laatste meesterwerkje The Living Infinite’ behaalde zelfs de top 20 in Finland, Duitsland, Zwitserland en hun thuisland Zweden.

Met een bagage van 10 albums had men dan ook genoeg redenen om een live plaat uit te brengen. Deze is trouwens ook te verkrijgen als Blu-ray of DVD en werd opgenomen in Helsinki.  Met 23 nummers komen de fans zeker aan hun trekken al zullen er natuurlijk zijn die liever wat andere nummers zouden horen. Het is een heel afwisselend live set geworden met zowel oude als de meer nieuwere songs waardoor de muzikale kwaliteiten van deze heren heel goed uit de verf komen. Als er dan toch een minpuntje moet gezocht worden, dan is het dat de cleane vocals van Bjorn soms op het randje zijn, maar laat dit geen punt zijn om deze live cd/dvd links te laten liggen. Met beukende songs als Follow The Hollow, Bastard Chain, Sadistic Lullaby komen de echte old school fans zeker aan hun trekken, afgewisseld met iets rustigere (nu ja) songs als Let The River Flow (met een guest appearance van Floor Jansen (Nightwish,Revamp) ),  As we speak , Black Star Deceiver (met guest appearance van Sonic Syndicate zanger Nathan J. Biggs) en daarbovenop de mengelmoes van nummers als Nerve, StabbingThe Drama, This Momentary Bliss is dit een heel sterke live-set.

Qua sound zit deze live plaat zeker snor, het klinkt heel goed en strak met genoeg live feeling. En met uitmuntende prestaties van Bjôrn “Speed” Strid, de gitaartandem Sylvain Coudret en David Anderson , het drumbeest Dirk Verbeuren en de ondersteuning van Ola Flink en Sven Karlsson is dit een uitmuntende live plaat geworden. Fans, schaf deze aan, en ga direct voor de dvd, daar staan er nog wat leuke extra’s op. Dit is ook trouwens een leuke gelegenheid aan niet fans om ze te leren kennen.

CD1
01. This Momentary Bliss
02. Like The Average Stalker