FILM: All in all, is all we are. Kurt Cobain: Montage of Heck

Florian Cassier    24 april 2015

Meer dan twintig jaar na de betreurde dood van Kurt Cobain, is het niemand minder dan zijn eigen dochter Frances Bean Cobain die de hefboom was naar de eerste volledig geautoriseerde documentaire over zijn leven.  Gisteren, 23 april, was de documentaire eenmalig te zien in alle Kinepoliscomplexen. Brett Morgen, regisseur en brein achter de docu, maakte van ‘Montage of Heck’ een overweldigende documentaire die het leven van Cobain wil vertellen vanuit Kurts eigen perspectief. Daarvoor kreeg Morgen  toegang tot alle persoonlijke bezittingen, zoals zijn schilderijen, en notitieschriften en het resultaat mag er wezen.

Regisseur Brett Morgen beloofde dat zijn documentaire anders ging zijn dan alle anderen en die belofte is hij nagekomen. Hij haalde zijn inspiratie van de cultfilm ‘The Wall’ van Pink Floyd, deze film combineerde beelden met animaties, ondersteunt door de muziek vanop Pink Floyds album The Wall. Morgen combineerde foto’s, filmmateriaal en een animatiegedeelte die nadeloos in elkaar overliepen. Maar voor mij het beste aan de hele film zijn Cobains notitieboekjes, krabbels en kunst die tot leven worden gebracht.

Van aan zijn geboorte tot het einde van zijn leven krijg je een unieke inkijk in zijn leven, gebaseerd op authentieke en unieke visuele en auditieve opnames. De documentaire geeft het leven weer vanuit Kurts eigen oogpunt en dichte familie. De vijf mensen die ook op Kurts begrafenis zouden geweest zijn, indien hij gewoon een conciërge was gebeleven. Kurt Cobain uitte zijn kwetsbaarheid doorheen zijn hele leven op vele manieren. Daar maakte Morgen op een serene manier gebruik van om een zo correct mogelijk beeld te schetsen van zijn leven. Er was oog voor elk detail en aspect van zijn leven, tot het correcte sigarettenmerk in de animatiefilmpjes toe.
De rode draad, familie, geeft een menselijk beeld weer. Niet zoals alle andere docu’s die zich concentreren op de gitarist en de legende. Het filmmateriaal dat Kurt en zijn vrouw Courtney Love samen door de jaren heen hebben verzameld, geven enerzijds een unieke inkijk op de relatie die zij samen hadden en anderzijds op Kurt Cobains karakter.

Het bekijken van de film voelde voor mij aan als thuiskomen. Het beeld van een Kurt Cobain uit mijn jeugd, zoals ik hem ontdekt had, werd hier exact afgebeeld. Een persoonlijk portret, waarvoor je hiervoor uren moest gaan graven om zulke beelden te verkrijgen, worden hier aangeboden in één groot geheel. Het vat voor mij heel goed samen wat Cobain voor mij heeft betekent in mijn jeugd en ik ben er zeker van dat ik niet de enige ben die dit gevoel had. Soms leek de documentaire wel wat diepgang te missen, maar een nog diepere inkijk op Cobains leven creeëren, zou waarschijnlijk iets te pretentieus geweest zijn.

Deze documentaire is een heilige graal voor elke fan en een prachtig eerbetoon. De beste manier om deze documentaire te zien, is alleen. Je moet elk beeld in je kunnen opnemen, want hij neemt je volledig mee en creeërt een bepaalde ‘zone’ waar je het liefst alleen in verblijft. De film gaat namelijk niet alleen over het leven van Kurt Cobain, maar ook over dat van jou. De gevoelens en struggles die zo overduidelijk naar boven komen, zijn problemen die iedereen wel eens doormaakt en leren je ook jezelf kennen. Kurt Cobain is een stereotype geworden van een bepaald soort persoon, waarvan iedereen wel een stukje in zich heeft. De eenvoud, intimiteit en eerlijkheid maken de film ook iets heel persoonlijk voor de kijker.

Cobain: Montage of Heck is dan ook een must see documentaire. Het is unieke documentaire, zoals er geen twee bestaan. Documentaire is zelfs misschien wat denigrerend, dit is een film. Eentje die op het punt staat een cultfilm te worden.