Transport Aerian – Darkblue

Erik Vandamme    18 mei 2015

In een eerder artikel lieten we weten dat Transport Aerian volop bezig is aan een nieuw album. Met de sprekende titel Dark Blue. Het album is te verkrijgen via deze link.

Een eerste luisterbeurt laat ons een weemoedige kant zien van Transport Aerian. Naar goede gewoonte weet hij nu ook weer die gevoelige snaar te raken. De meeslepende song Black geeft de toon aan, en laat ons hart bloeden. We voelen een zekere pijn en smart doorheen deze song, en pinken een traantje weg. Naast de instrumentale aankleding, is het de zachtmoedige vocalen die ons hart zalven.

De donkere aankleding blijft ook bij Full Body Acces , waar een in eerste instantie luide drum als mokerslagen klinken. De zwevende stem van Hamlet brengen ons in diepe vervoering. Opvallend aan Dark Blue is de variatie binnen in. Daar waar de drums, als instrument , bij voorgaande de bovenhand nam is Sand Horizon gespeend door beklijvende piano klanken. Opvallend gegeven, aan de piano doet Hamlet zijn stem me denken aan Nick Cave. Vooral bij de hoge noten. Diezelfde vuurkracht, diezelfde aankleding maarmee Nick Cave je ook de mond snoert. Schipperen tussen zalven en slaan, is de rode draad doorheen deze song.

"Darkblue is a conceptual album, which is based on the surrealist self-penned story of exile, self-isolation and love." Dit staat te lezen bij de introductie van deze plaat. Wij voelen ons weer neerdalen in dat bad van weemoedigheid bij Imperial. Wederom worden gevoelige snaren geraakt, het lijkt een tranendal. Zonder de depresieve weg op te gaan lijkt Hamlet in zijn ziel te laten kijken.

Iets vrolijker, maar ook dreigend, gaat het er aantoe bij Crossbreed waar vooral drum en gitaar riffs stevig uitpakken. Alles gehuld echter in een donkere waas. Nee rozenblaadjes gooien is er niet bij op deze Dark Blue.  Het spookachtige Sniper geeft dat gevoel dat je een rijk der geesten bent terecht gekomen. Wederom is er die weemoedige naklank, die we op de gehele plaat ook waarnemen.

Kortom: Met Dark Blue laat Transport Aerian weer heel diep in zijn hart kijken. De weemoedige aanpak, annex donkere gedachten, lijken de rode draad doorheen het geheel. De ene keer brengt hij ons zwevend tot opperste vervoering. Om de volgende keer je hart er uit te rukken. Maar vooral is dit een gevarieerde plaat geworden die alle aspecten van ons donker hart naar voor brengen. Van dreigend tot diep ontroerend. Telkens pinken we een traan weg. Doorheen dit alles krijg je als luisteraar bovendien ook een spiegel voor gehouden. Laat je meeglijden doorheen de donkere, maar ook rustgevende gedachten van Hamlet. Die wederom een heel genietbare plaat heeft uitgbracht, waarbij vooral ons hart en ziel diep worden geraakt.

Dark Blue is o.a. ook verkrijgbaar via bandcamp: http://melodicrevolutionrecords.com/album/darkblue

1.Black 04:40
2.Full Body Access 04:15