Coal Chamber - Rivals

Tom Kielemoes    19 mei 2015

Dertien jaar geleden is het al sinds Coal Chamber's laatste album Dark Days losliet op de wereld. Helaas door interne strubbelingen en wie wat nog meer allemaal gooide Coal Chamber de handdoek in de ring na dit schijfje. Dez Fafara verrastte vriend en vijand met DevilDriver. Wie verwachtte dat DevilDriver een vervolg zou zijn op Coal Chamber kwam bedrogen uit, evenals nu, dit is geen afgezwakte DevilDriver, het is Coal Chamber pur sang.

Is het te wijten aan de reunie revival die er nu al een tijdje heerst van bands die meer dan 10 jaar van het toneel verdwenen zijn of hadden ze er gewoon zin in. Feit is dat de hereniging van de voortstuwende beats van Mikey "Bug" Cox, de pompende baslijnen van de oogstrelende Nadja Peulen ,het onderschatte rifmonster Meegs Rascon en de brulboei Dez Fafara  hierbij zich niet laden leiden hebben om vlug vlug een nieuw schijfje te maken. Ze hebben het rustig aan gedaan om hun nieuweling Rivals in te blikken.

Met de opener IOU Nothing is het al meteen duidelijk , Coal Chamber doet verder waar ze  dertien jaar  geleden gestopt zijn. Zware groovende beats die in een tijdperk waar post, metalcore en technical stuff zowat om elke  hoek te vinden zijn heel verfrissend klinken. Al van bij de eerste seconden wil je mee dansen, ja dansen, er zit een enorme groove in die je vast grijpt en je niet meer loslaat. Bad Blood Between Us opent dan weer heel dreigender maar ook hier weer diezelfde groove aanwezig.
Light In The Shadows borduurt voort op de vorige songs. Suffer In Silence met guest-vocals van niemand minder dan Al Jourgensen, klinkt als mengeling van Coal Chamber met DevilDriverBridges You Burn gaat dan weer meer naar het Korn werk. Helaas zijn er ook een paar opvullertjes, zoals Orion en Dumpster Dive , maar dit is typisch voor Coal Chamber. De beste nummers staan op het einde van het schijfje. Over The Head is  een van de weinige meer up tempo nummers waarbij het 'jump da fuck up' gevoel niet weg te denken is en op sommige momenten horen we hier zelfs Prong in.

Al bij al een leuk schijfje die je niet doet stilzetten al klinken sommige songs beetje teveel van hetzelfde, Nieuwe fans zullen ze hier niet mee winnen en fervente tegenstanders van nu metal zullen hier evenmin met gewonnen worden.Al bij al klinkt dit schijfje eerlijk, met plezier gespeeld en heel real gespeeld, niet als zoveel huidige producties die zodanig gestreamlined zijn It lives, hou je van lekkere groove in je muziek dan moet je dit album zeker es binnenhalen.

Tracklist

1. ‘I.O.U. Nothing’
2. ‘Bad Blood Between Us’