Anti-Flag - American Spring

Arne Vangheluwe    20 mei 2015

Anti-flag, Ik kon het bijna niet geloven toen ik hem in mijn handen kreeg. Als 14-jarige droeg ik hen hoog in het , jawel woordspeling, vaandel. Bij het opgroeien verloor ik hen meer en meer uit het oog. Toen ik te horen kreeg dat ik hun nieuwste kon reviewen deed de 14-jarige-ik dan ook een vreugdedansje.

Vrolijke punkrockgeluidjes met een zwaar beladen politiek geëngageerd thema. Het is altijd al een beetje het wonderrecept geweest van deze band. Deze American Spring is niet anders. Het album hangt zich op aan de kapstok van de ideale wereld. Met nummers als Fabled World, Song For Your Enemy, To Hell With Boredom en The Debate Is Over (if you want it) scoren ze opnieuw met nummers over wereldvrede, het klimaat of over de rellen van de studenten in Parijs. Dat het nog nogal veel van hetzelfde is en dat het altijd hetzelfde vaatje is dat er uit getapt wordt, is iets dat deze jongens graag naast zich neerleggen.

"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it.” Albert Einstein heeft het ooit eens gezegd, maar het staat niet verkeerd in de annalen van dit album.  Muzikaal kan je er niet veel over zeggen, want het hangt ongelooflijk strak aan elkaar vast gelijmd. Geen slag lijkt verkeerd en over iedere noot lijkt nagedacht. Het is eigenlijk gewoon een pure luisterplaat waarbij je niet al te veel moet nadenken. Of net wel, als je wil meedenken over het verbeteren van deze wereld, maar net dat laat ik aan jullie over. Als je toch 1 nummer zeker moet beluisteren is het wel "Brandenbrug gate", dat als enigste nummer erinslaagt om dieper te gaan dan de andere nummers.

Tracklisting

1.    "Fabled World" – 3:14
2.    "The Great Divide"