Length of Time + Resistance + Powerstroke + Anti Icon + Mindwar – Partymakers, Wondelgem – 23/05/2015

Pieter-Jan Vanden Broeck    24 mei 2015

Zaterdag stond in de Gentse deelgemeente, Wondelgem, een aangenaam avondje stevige muziek geprogrammeerd. De organisatie – MartyGras - wist vijf groepen van eigen bodem te strikken: Length of Time, Resistance, Powerstroke, Anti Icon en Mindwar. Een sterke mix van gevestigde waarden en aanstormend talent, maakte de avond tot een succes. Lees verder voor een verslag.

Het Lokerse Mindwar en het uit Gent afkomstige Anti Icon beten de spits af. De reden waarom ik deze twee groepen aan elkaar koppel is simpel: het gaat in beide gevallen om jonge wolven die uitblinken in speelvreugde en intensiteit. De Hardcore zonder franjes van Mindwar leek mij voornamelijk geïnspireerd te zijn door Hatebreed, al hoorde ik ook iemand de vergelijking met Madball maken. Anti Icon tapt uit het Deathcore-/Metalcore vaatje. Al ben ik geen liefhebber van het subgenre, de set viel zeker te smaken!

Na de passages van respectievelijk Mindwar en Anti Icon was het publiek naar behoren opgewarmd. De tijd was aangebroken voor de winnaar van de Red Bull Bedroom Jam 2015: Powerstroke. In het recente verleden voerde de groep enkele ingrijpende bezettingswissels door. Met ondermeer een nieuwe zanger en een nieuwe drummer in de rangen, was het voor mij eventjes wennen. Een groovy set – zoals we van Powerstroke gewend zijn – viel het publiek echter wederom te beurt. Ter afsluiting van het optreden werden de aanwezigen getrakteerd op een gloednieuw nummer: Done Deal.

Setlist Powerstroke: Face 2 Face / Power and the Strength / Kickback / Just Sayin’ / Sense of Honor / Until the Fat Lady Sings / Uncovered / Going Down in Style / Done Deal

Ik geef het toe; ik stond initieel ietwat sceptisch tegenover Resistance. Enkele jaren terug zag ik de groep samen met ondermeer Carrion en Leng T’che aan het werk. Slecht was het toen niet, al was ik evenmin onder de indruk. Met wat meer ervaring op de teller en enkele nieuwe leden in de rangen (waaronder Jonas Sanders, huidig drummer van Pro-Pain), maakten de Brusselaars een opmerkelijke metamorfose door. Ik mag dan weinig affiniteit hebben met het modegevoelige Deathcore-genre, wat de heren van Resistance voorschotelden was best imposant! Een strakke en uitermate intense set - bestaande uit een prima mix tussen Death Metal en Hardcore – deed het publiek schreeuwen om een bisnummer. Maar goed dat er geen dopingcontrole was, want de groep leek wel aan de steroïden te zitten!

Door andere verplichtingen kon ik het optreden van headliner Length of Time slechts gedeeltelijk meepikken. De onconventionele Hardcore waarvoor de groep bekend staat leek het publiek in twee kampen te verdelen. Een deel van de aanwezigen ging volledig in de set op, terwijl een even groot deel wat onwennig toekeek. Of je nu speciaal voor Length of Time richting Wondelgem afzakte, of kwam voor de variëteit van de affiche: waar voor je geld kreeg je zeker!