Triumvir Foul - An Oath of Blood and Fire

Pieter-Jan Vanden Broeck    25 mei 2015

Het uit Portland afkomstige Triumvir Foul is een nieuwkomer in de Amerikaanse muziekscène. Het begrip nieuwkomer mag gerust met een korreltje zout genomen worden. Dit aangezien het merendeel van de leden al enige tijd actief is in een resem van muzikale projecten: denk hierbij ondermeer aan groepen als Ash Borer en Urzeit. Triumvir Foul werd in 2014 opgericht en bracht nog datzelfde jaar een eerste demo uit: An Oath of Blood and Fire. Het debuut van het trio uit de City of Roses werd onlangs heruitgegeven door Third Eye Temple en Godz Ov War Productions.

Stellen dat An Oath of Bloodand Fire een korte maar krachtige plaat werd, staat gelijk met het intrappen van een open deur. De totale duurtijd van goed een kwartier, is onderverdeeld in vier nummers. Rauwe Death Metal met een licht zwart metalen toets lijkt me de meest accurate beschrijving van het geluid dat Triumvir Foul te voorschijn tovert. Donkere onheilspellende gitaarriffs en rauwe vocalen in combinatie met een minimale productie dragen bij tot een retrosfeer van jewelste. Vernieuwend is het allerminst maar wie heimwee koestert naar de beginperiode van Death Metal, zal dit niet aan het hart laten komen. Waar het trio de mosterd haalde wordt geïllustreerd door het laatste nummer op de demo: Embalmed. Deze Autopsy-cover ligt prima in lijn met de overige nummers op de plaat en past bijgevolg uitstekend als afsluiter!

Hebt u een zwak voor retro klinkende Death Metal? Doen groepen als Autopsy, Repulsion of Terrorizer uw hart sneller slaan? Indien het antwoord op beide vragen affirmatief is, dan is Triumvir Foul zeker iets voor u. Op persoonlijk vlak vond ik An Oath of Blood and Fire een aangename kennismaking met de Portlanders, niet meer en niet minder. Wie deze demo wenst te beluisteren, kan vrijblijvend terecht op de Bandcamp-pagina van de groep. Let u bovendien ook op het knappe artwork van de plaat: op 7” vinyl komt dit pas echt tot recht!

Tracklist

1 The Vacuum of Knots
2 Abhorrent Depths