Jaded Star - Memories From The Future

Tom V    26 mei 2015

Als je een ex-zangeres en een ex-drummer samen zet met nog een pak steengoede artiesten dan krijg je een band als Jaded Star. Ik heb het hier over Maxi Nil (ex-Visions Of Atlantis) en Raphael Saini (ex-Iced Earth). In 2013 sloegen ze de handen ineen en ze voegden nog Kosta Vreto en Babis Nikou eraan toe. Ze brengen ons stevige rock en melodische metal. Fans van Lacuna Coil komen hier alvast aan hun trekken. Dit is hun debuut, dit is hun pronkstukje, dit is Memories from the future.

Maxi weet op een vloeiende manier haar krachtige vocalen energie bij te steken en we merken op dat ze zich veel meer durft uit te leven in vergelijking met haar vorige projectje. Maar goed, laten we in de toekomst leven, dus vandaag. Track 1, The Mask, opent stevig en de vocale ondersteuning brengt het liedje naar een volledig ander niveau. Als we echter kijken naar track 6 moeten we vaststellen dat haar zachte stem niet altijd ten goede komt doorheen het muzikale. Ik denk hierbij onmiddellijk aan Healing The Inner Child en in der minne In Memory.

Laten we naast de zang eens kijken naar het muzikale. Daar waar alles snel en krachtig vooruit gaat lijkt het goed te zitten maar van zodra alles vertraagt zakt het geheel weg in de slopen van de middeleeuwen. Het voelt aan alsof we worden weggetrokken doorheen de zware beschutten van de gewelven en in de diepste kerkers worden gedropt. Met andere woorden, het muzikale wordt ondermijnd en de aandacht verdwijnt langzamerhand.

We trekken ons vooral op aan de heerlijke melodieën die de muzikanten met zich meebrengen en ze ons trakteren op een heerlijk elektronisch partijtje. Een waar schouwspel doorheen al het voorgaande en een fijn tussendoortje.

Conclusie: Jaded Star levert een fijn debuut album af, al dienen ze er voor te zorgen dat ze de aandacht van de luisteraar niet verliezen. De slome vocale ondersteuning voorzien ons echter van geen meerwaarde. De refreinen en gebruikte technieken (elektronica, ..) daarentegen geven net dat tikje meer waar we hoopten. Fans van de eerder vernoemde Lacuna Coil komen zeker aan hun trekken.

1. The Mask
2. Wake Up
3. Keep On Fighting