Iris Divine - Karma Sown

Tom V    9 juni 2015

Kijk eens aan. Amerika levert ons Iris Divine af. De heren brachten in december van verleden jaar hun nieuwste album Karma Sown uit en deze vloog een korte tijd terug in onze digitale mailbox. Progrock afkomstig uit Amerika. Spannend nietwaar? Want als je progressieve rockbands gaat vergelijken met elkaar stuit je heel vaak op datzelfde euvel, keer na keer. Namelijk dat je weinig vernieuwende zaken mag ontdekken. Hopelijk ligt dat bij Iris Divine net wat anders want ze bestaan uiteindelijk al sinds 1999.

Al vanaf de eerste track zit het er stevig op. The Everlasting Sea laat ons meegenieten van woeste stormen en wilde orkanen. Progressieve rock met een rauw tintje. De mondhoeken gescherpt en de tanden ontbloot. Zo opent het album op beeldtaal.

Hoewel ik vaak hamer en kritiek geef op de vocalen ligt het bij deze band wat anders. Ze doen me namelijk sterk denken aan een Deense band, Supercharger (voor degenen die ons al eventjes volgen … Boscorock 2008?). Ook bij Iris Divine was ik volledig verkocht voor de vocale ondersteuning. Hoe heerlijk is dit wel niet om de plaat vollen bak te zetten terwijl je 50 km/u door de straten raast. Een knal zuivere stem die zelfs rauw en ongekauwd heerlijk klinkt.

Ook het muzikale zit gegoten. De drummer Kris Combs slaat zelden naast de plaat en zorgt voor een drumtintje doorheen het luchtige gebeuren. De drummer wordt op track 4 nog eens dubbel in de bloemetjes gezet. Waarom? Dat mogen jullie zelf ontdekken. Eveneens zorgen de gitaar intermezzo’s voor een fijne afwisseling in het geheel. Alles zit heerlijk gegoten en ik kan met geen kwaad woord terugkijken naar de verhaallijn van deze plaat.

Conclusie: Iris Divine leverde progressieve rock af op een ander niveau. Tippen doen ze niet aan de helden van deze strijd maar aantonen dat het ook anders kan doen ze wel. Met dit album wisten ze mijn gevoelige snaar te raken en ik ben er zeker van dat ook jij zult genieten van dit album. Ik raad zelfs aan om aan niet prog-liefhebbers eventjes dit album te checken. Je zult versteld zijn van wat je zou gemist hebben.

Tracklisting:

1. The Everlasting Sea
  2. Fire of The Unknown