Jean-Marc Lederman Experience - The Last Broadcast On Earth

Erik Vandamme    28 juni 2015

Het rijtje artiesten waarmee Jean-Marc Lederman in het verleden heeft samengewerkt is zonder meer indrukwekkend te noemen. Fad Gadget, The The, Gene Loves Jezebel, The Weathermen tot Front242  zijn amper een paar artiesten en bands waar hij zijn medewerking aan heeft verleend. Dat lijkt me toch geen klein bier? Maar Lederman mag dan al een verleden hebben om 'u' tegen te zeggen, ook anno 2015 blijft deze man platen maken en grenzen verleggen. Onder het project Jean-Marc Lederman Experience brengt hij de plaat The Last Broadcast On Earth uit.  Deze experimentele ervaring kwam eerst uit als een gratis videogame en een website, met als doel dat een idee wordt verspreid over verschillende platformen (iOS / Android / PC / Mac). Het lijstje zangers uit 8 verschillende landen is eveneens immens te noemen.

Op een rijtje zijn dit:

Julianne Regan (All About Eve)
Anna Domino
Jenna Fearon
Arianna Froxeanne (The Frozen Autumn)
Sophie Drakenvleugels en Raya Shaduwjaagster van Dark Poem
Mari Kattman (Mari & The Ghost)
Takeko Akamatsu (Craftwife)
Jay Aston (Gene Loves Jezebel)
Frank M. Spinath (Seabound, Ghost & Writer)
Jacques Duvall
Bruce Geduldig (Tuxedomoon)
Tom Shear (Assemblage 23)
Sam Devos (For Greater Good)

En uiteraard Jean-Marc Lederman (The Weathermen, Alain Bashung, Fad Gadget) zelf
Met inbreng van Bertand Burgalat en Matt Johnson.

Welke muziek zou je willen horen, als het de laatste radio-uitzending ooit zou zijn? Vooraleer de wereld vergaat? Dat is de rode draad doorheen dit concept. Daarvoor worden verschillende aspecten boven gehaald om ons een comfortabel gevoel te geven, vooraleer alles voorbij is. Van behaaglijke synthpop tot EBM of elektronische soundscapes, het zit allemaal verwerkt binnen deze plaat. Elk van de artiesten zet bovendien hun beste beentje voor.

The Last Love Song met de typische, hartverwarmende vocalen van Anna Domino doet je een traantje wegpinken. Net als de dromerige aankleding waarmee Froxeanne onze ziel beroerd bij No Regrets. Of neem het intimistische mooie en beklijvende Into My Arms met Jenna Fearon. Dit zijn een paar voorbeelden van gevoelige songs die een snaar raken, en ons even doen nadenken over wat voorbij is, en wat nooit terug zal komen. Ook Mari Kattman (Mari & the Ghost) doet ons in hogere sferen belanden met Wolves

Verwijzingen naar The Last Phone Call zijn er ook, met The Weathermen.  Of neem nu  I Love you, Sandy met Tom Shear Elk van hen bevatten galmende stemmen die je kippenvel bezorgen. Stemmen die je beroeren, haast fluisterend een verhaal lijken te vertellen zelfs . Op een manier waardoor de luisteraar even stil wordt, maar vooral aandachtig zijn oor neerlegt. Ook Sam De Vos zijn beklijvende stem doet je tot rust komen op Good Night. Een soort rust waardoor je met een brede glimach de nacht wil ingaan. Ook al is het de allerlaatste nacht ooit.

Kortom deze plaat staat bol van bevreemdende soundscapes, met de nadruk op de laatste keer ooit. Het einde is duidelijk nabij en iedereen wil zijn zegje doen. ze doen dit allemaal op hun eigenzinnige en magische wijze. Naast genoemde voorbeelden, kunnen we stellen dat de inbreng van elk van hen kan gezien worden als een hoogtepunt, het laatste voor de boeken voor altijd gesloten worden.

Nu, als het einde van onze planeet op deze manier moet gebeuren? Dan willen we daar direct voor tekenen.

1/   Schau Mit Liebe with Frank M. Spinath
2a/ DJ Kling Klang intervention with Bertrand Burgalat