FireForce - Deathbringer

Erik Vandamme    22 juni 2015

We zagen FireForce recent een ijzersterk concert neerzetten op Summerrock festival, hiervan kunnen jullie het verslag gerust nog eens nalezen. Ook hadden we een heel verhelderend en fijn gesprek met FireForce op datzelfde festival. De perfecte gelegenheid leek het ons om hun vorig jaar uitgekomen album Deathbringer eens onder de loep te nemen. Nu, FireForce timmert al sinds 2009 aan de weg. Zanger Flype en gitarist Erwin hebben beiden een verleden bij Double Diamond en kennen elkaar ondertussen al drie decennia. Ondertussen heeft de band ook al enkele line-up veranderingen doorgemaakt. Maar we dwalen af,Deathbringer is een plaat die Power Metal en pure Heavy Metal tot een knap geheel doen samenvloeien. Dat is thans onze conclusie.

Vanaf die eerste song - Deathbringer - voel je al direct aan welke richting deze plaat uitgaat. Maar vooral bevat dit nummer , en de gehele plaat feitelijk, genoeg vuurkracht om te wedijveren met enig ander grote Power- of Heavy Metal band. Origineel is het allemaal niet meer, ooit is het wel eens voorgedaan, maar de energieke aanpak en technische hoogstaande manier waarop de heren hun instrumenten staan te bespelen...daar kunnen menig band een punt aan zuigen. Heroïsche en stoere uithalen die als mokerslagen klinken. Het zijn typische aspecten die je terugvind in zowel het Power- als en Heavy Metal gebeuren. We waren echter vooral onder de indruk van het gestroomlijnde gitaarspel. Vooral die lange, snoeiharde solo's drijven het niveau van Deathbringer tot een absoluut hoogtepunt.

Bovendien kan je niet voorbij aan de zangkwaliteiten van Flype. Zijn loepzuivere manier van zingen blijkt een meerwaarde binnen het geheel. Bovendien blijkt hij ook hoge tonen zonder enige moeite aan te kunnen, we komen dat niet elke dag tegen. Maar we stellen dus vooral vast dat het net de samenvloeiing is van de vocale en instrumentale aspecten die ons geheel over de streep trekken. Elk van de songs lijken rondom datzelfde concept opgebouwd. Doorgaans zou je dan stellen: het ligt teveel in dezelfde lijn. Maar dit stoort in dit geval allerminst, al dienen we erbij te zeggen: deze nummers smeken gewoon om live gespeeld te worden. Net op het podium komen ze het best tot hun recht. Dat hebben we bovendien zelf ondervonden op Summerrock. Zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit op plaat, uiteraard.

Hoogtepunten genoeg trouwens. Het knappe Anubis - Lord of the Dead  of het sublieme Aeons bijvoorbeeld. Met die snijdende gitaarriffs, die hoge stem die je de mond snoert, en drums die je tot moes slaan. Of neem nu  Combat Metal, deze typische meezinger kan je even goed toeschrijven aan eender welke grote naam binnen het genre.

Kortom: met deze plaat bewijst FireForce vooral als 'groep' heel stevig in de schoenen te staan. Een perfect kruisverstuiving tussen gitaar/drum en zang zorgen ervoor dat Deathbringer is uitgegroeid tot een bom van een plaat. De teugels blijven bovendien de gehele tijd strak gespannen. Vanaf begin tot einde worden we aangezet tot stevig headbangen, de versterker op tien en volledig los gaan! Deathbringer is dan ook een plaat waar je bezwaarlijk stil kan bij blijven zitten. Naast al dat bewieroken, als het niet goed was zouden we het ook zeggen geloof me maar, willen we ook nog een pluim op de hoed zetten van de technisch hoogstaande manier waarop zowel muzikanten als zanger staan te spelen. Maar, en dat blijven we herhalen, deze songs smeken vooral om live gespeeld te worden. Op het podium komen ze pas volledig tot hun recht. Een parel van een plaat waar elke liefhebber van het genre zijn gading in kan vinden.

Deathbringer
Highland Charge
Combat Metal