Bestiality – Stuck in Bestial Vision

Pieter-Jan Vanden Broeck    21 juni 2015

In een genre bevolkt met namen als Cannibal Corpse, Rotting Christ, Toxic Holocaust en Nunslaughter;  wordt het steeds lastiger om nog choquerend voor de dag te komen. Moeilijk gaat nu eenmaal ook! Dat laatste moeten vier inwoners van het Poolse Raszyn hebben gedacht wanneer ze besloten om voor de groepsnaam Bestiality te opteren. Veel achtergrondinformatie is er over de groep niet te vinden, al verraadt de Facebookpagina een sterke voorliefde voor Black- en Death Metal oude school. Het debuutalbum van Bestiality - Stuck in Bestial Vision – werd voor u onder de loep genomen.

Het Latijnse gezegde “Nomen est Omen” was zelden zo toepasselijk. De groepsnaam en de albumtitel zijn beiden prima voortekens voor wat komen gaat: een halfuur pure blasfemie! Heilige huisjes blijven op Stuck in Bestial Vision niet gespaard van de Poolse duivelsaanbidders. Titels als Blood Red Like Sodomy, Ritual Genocide en Raped by the Devil, illustreren deze stelling misschien nog het best. De heren van Bestiality omschrijven hun muziek als Black/Thrash en daar valt bijzonder weinig tegen in te brengen. Beluister bijvoorbeeld het nummer Mortalist eens: vocalen die het midden houden tussen Black- en Death Metal, dit alles geserveerd met een ritmisch sausje van Thrash Metal.  Buiten de lijntjes mag er ook gekleurd worden, neem nu het nummer Raped by the Devil dat duidelijk door Punk beïnvloed werd. Het door een kwaadaardige gitaarriff gekenmerkte Visions of Doom, het op steroïden gespeelde Way of the Cross en het langere Blood Red Like Sodomy vormen voor mijzelf de hoogtepunten van het album. Belangrijk is het ook om mee te geven dat Stuck in Bestial Vision een eigenzinnige cover van Hades (Bathory) bevat. Voor de furieuze no-nonsense aanpak van Bestiality kan je als luisteraar enkel waardering opbrengen. Het album Stuck in Bestial Vision als meesterwerk of als must-have omschrijven, gaat mij te ver maar een verdienstelijk debuutalbum is het ongetwijfeld!

Tracklist

1 Ode to the Dead / Tales from the Crypt
2 Mortalist