Lamb Of God - VII : Sturm Und Drang (Nuclear Blast Records)

Tom Kielemoes    6 juli 2015

Sinds de heren van Lamb Of God 15 jaar geleden met hun debuutalbum New American Gospel de New Wave Of American Metal inluidde zijn ze hard aan de weg blijven timmeren om zich naar de top van de metal scène te hijsen . Zou hun nieuwste telg opnieuw vriend en vijand verbazen zeker als we weten wat Randy Blythe en zijn entourage  heeft moeten doorstaan, wie niet weet waar we het over hebben zat op een andere planeet of was nog niet geboren, kort gezegd , Randy werd verantwoordelijk geacht voor de dood van een fan tijdens een concert en werd hiervoor een tijdje opgesloten in een Tsjechische gevangenis.

Van in het begin is het duidelijk dat VII : Sturm Und Drang  een schijfje is geworden waarin Lamb Of God hun ervaringen van de afgelopen jaren kwijt willen.Randy verklaart zelf dat zijn opsluiting de aanleiding  was om dit album te schrijven  De opener Echoes met de typische Lamb Of God riffs van Mark Morton en Willy Adler geven je gewoon zin om alles aan de kant te zetten en te beginnen moshen, er wordt de nodige aandacht besteed aan de melodie en groove, iets wat bij vorige schijfjes toch ietsje minder te horen was. Erase This volgt dit concept, technisch hoogstaande  thrash riffs met een groove drum eronder van Chris Adler en met de nodige agressie gezongen,  dit nummer zal het ongetwijfeld heel sterk,doen live. 512 begint ingetogener en dreigender en gaat vooral over de ervaringen van Randy tijdens zijn gevangenschap, meer bepaald over het psychisch aanpassen van jezelf in zo een situatie, hoewel meer mid tempo, kan je moeilijk blijven stilzitten bij dit nummer . Embers met een guest appearance van Chino Moreno van The Deftones keert dan terug naar de typische thrash sound van Lamb Of God, moshpits in overvloed bij dit nummer.

Footprints vallt wat in het zelfde straatje als Echoes.Het semi akoestische begin van Overlord is een grote verademing tussen al het stevige weld, hoewel dit nummer door veel fans niet stevig genoeg zal gevonden worden is dit een heel sterk nummer, prachtig gezongen door Randy,wat mij betreft mag hij zijn stem zo nog meer gebruiken, het nummer gaat in het midden over naar een Redneck achtige riffs, wat een power, dit doet me echt aan de denken aan de hoogtijden van de thrash in de eighties, power en melodie in overvloed. Antropoïde neemt je terug bij de ballen, dit is geinspireerd door de verhalen over het liquideren van de Butcher van Prague en de jacht van de Nazi's op de moordenaars van de butcher. Engage The Fear Machine is voor mij het minste nummer van het album wegens een beetje te gewoon of zijn we teveel verwend door al die sterke nummers die we tot nu toe al gehoord hebben. Delusion Pandemic is thrash van de hoogste plank, alweer technische riffs met de nodige groovy beats. De afsluiter Torches is gebaseerd op het verhaal van Jan Palach , een Tsjech die zichzelf in brand stook als protest tegen de invasie van de Russen. is een sterk ingetogen nummer met een guest appearance van Greg Puciato van The Dillinger Escape Plan .

Het mag duidelijk zijn, Lamb Of God is nog niet klaar met hun veroveringstocht, ze zijn er stukken sterker uitgekomen met wat er de afgelopen jaren gebeurd is en je hoort ook dat er een grotere samenwerking was tussen de leden bij het schrijven van dit album . Fans, blind aanschaffen deze handel, wie houdt van een lekker potje thrash geef het zeker een luisterbeurt al zullen de grunts van Randy misschien sommige mensen afschrikken. Deze heren verdienen zeker een hoge plaats op diverse festivalpodia, met deze zevende langspeler solliciteren ze zonder blikken of blozen naar een plaatsje als sub headliner.

Tracklist VII: Sturm Und Drang

1. Still Echoes
  2. Erase This