MUDI: Van catchy pop tot Meuris - 14/06/2015

Tom V    15 juli 2015

Gisteren startte Muzikale Dinsdagen met hun allereerste dinsdag. Op het programma stonden Kolos, The Fortunate Few en Stijn Meuris. De Mudi’s worden georganisseerd in een historisch kader vlak naast de grote markt van Ieper omgeven door kerken en Goddelijke elementen. Met de neerdwarrelende zon een waar schouwspel om te ervaren.

The Fortunate Few mocht aantreden rond 20u30 en we werden gewaarschuwd door de band zelf. Stilstaan is een waar verbod vanavond. Deze groep mocht eerder (jaar 2011) al aantreden maar moest het dan doen met een zeiknat publiek (amper 150 man kwam die avond), een zeiknat plein en een zeiknatte avond. Ditmaal was het andersom. De Goden waren goedgezind en de zon zat in het gareel.

Ze omschrijven zichzelf als een mix van folk, jazz en pop. Voor ons klinkt het eerder als catchy pop met een hoek af. De band kondigt elke track eigenhandig zelf aan en bouwt er eveneens een verhaal rond op. Ideaal om het wat ‘afstandse’ publiek dichter bij het podium te krijgen die avond. De lokale jeugdbewegingen waren goedertrouw op de eerste rij bijna aanwezig terwijl het minder dansbare publiek zich eerder tegen de ‘togen’ begaf.

Naar horen zeggen komen de heren elk jaar met een extra vrouw het podium op waardoor we er ditmaal 2 mochten aanschouwen. 2 Dansbare catchy pop vrouwen die zorgen voor leuke intermezzo’s en een gezellige on-stage sfeer. Zo hoort het!

Kort na 22u30 was het tijd voor Meuris. Het publiek is ondertussen al ferm genaderd en het plein vulde steevast. Tijd voor Meuris om de avond feestelijk in te zetten en te sluiten. De zanger mocht eerder dit jaar 25 jaar op de planken vieren en deed dat in onze hoofdstad Brussel. Op datzelfde podium won hij eerder al met Noordkaap Humo’s Rock Rally.

Meuris opent zoals gewoonlijk zijn show heel sterk. Panamarenko behoorde al enkele malen tot openingslied en was ditmaal niet anders. Hoewel de setlist steevast gevolgd werd en na 3 zichtbare shows niet gewijzigd werd worden we toch telkens weer opnieuw met verstomming geslagen door zijn ludieke intermezzo’s. Het prachtige decor van Ieper werd erbij gezwierd en de helderblauwe hemel deed Meuris zijn ogen fonkelen toen hij naar al dat volk keek. Een beetje samenhangend maar toch losmakend. Verder dan de geluidsbox kwam hij helaas niet terwijl Meuris gerust een stap dichter in het publiek kon gezet hebben voor een optimale concertervaring.

Desalniettemin zat alles gestroomlijnd in elkaar en kende de groep de stad Ieper voldoende om te weten welke veldslagen ze er hebben meegemaakt. Met schaamrood op de wangen zette hij dan ook het lied ‘Een heel klein beetje oorlog’ in.

Meuris knabbelt zijn nummers aaneen door regelmatige interacties uit te voeren op vocale basis met het publiek. Iets waar ik als reporter en muziekliefhebbers uitermate van geniet. Elk nummer werd dan ook met hetzelfde enthousiasme ingezet, misschien zelfs iets te enthousiast als we de zanger later huppelend zien rondspringen.

Een goede 45 minuten later eindigt de set in mineur. Meuris en company verlaat het podium en de boelt valt stil. Ze zitten op het einde van hun setlist maar komen al even snel terug alsof ze wegwaren. Geweldig, het publiek komt opnieuw los en de donkere schijnen worden opgevuld met gitaarreflecties. Gedaan met de eenzaamheid want de goede huisvader speelt voor ons nog 3 bisnummers. Bij het laatste bisnummers verzekerd hij het publiek dat ze gewoon doorspelen en de standaard ‘bis geroepjes’ niet hoeven te ontvangen. ‘zo wordt de show nog beter aaneengeschakeld’ verteld de zanger ons. En niets was minder waar want met een ‘Ik hou van u’ schalkend tussen 2 Goddelijke gebouwen kwamen alle koppels dicht bij elkaar en pakten elkander teder vast. Smartphones werden omhoog gehouden en single dames of heren keken elkaar vragend aan zonder interactie niveau.

Muzikale Dinsdagen sloot af in schoonheid en verwelkomt ons op 21 juli 2015 terug met The RG's - CloCLo – Brassaholic. We hopen jullie dan te mogen verwelkomen.