Glowsun - Beyond The Wall of Time

Florian Cassier    19 juli 2015

Glowsun brengt pure stonerrock sinds 1997. Doorbreken is hun echter niet gelukt, waarschijnlijk door de turbulente beginjaren. Daarom zal deze band waarschijnlijk geen belletje doen rinkelen bij jou. Binnen de stonerrockcultuur zijn ze echter beter bekend. Ondanks hun lange tijd op het terrein is Beyond the Wall of Time pas hun vierde album. Voor de vierde keer kozen ze voor sterke instrumentale stonerrock die je van je sokken blaast.

Glowsun's vierde album bevat maar zeven nummers, maar qua lengte geven ze niks toe. Met nummers van zeven tot negen minuten is elk van hen als het ware een episch vertelstuk op zich. Het instrumentale werk van Glowsun laat je naar adem snakken en tot rust komen op de juiste momenten. Arrow of Time begint met een klinkende intro, die je bij de arm neemt en je zo het album binnenleidt. De intellectualiteit van de song vindt zijn evenknie in Tool of onze Belgische trots Amenra. Dit terwijl de sound je wegblaast en doet denken aan de stonerlegendes van Kyuss. Met Last Watchmaker's Grave zetten ze deze stijl door.

Hun intellectualiteit en vindingrijkheid hebben echter wel hun grenzen. Vanaf Behind the Moon en Flower of the Mist begint het toch nogal langdradig en repetitief te worden. Ze slagen er niet in om de nodige afwisseling in het album te steken.
In die alternatieve dimensie, die Glowsun met zijn luide gitaren en bonkende drums voor je ogen laat ontrafelen, blijkt na enkele nummers dus toch niet zo heel veel te beleven, stellen we vast.

Ook Shadow of Dreams en Against the Clock gaan op hetzelfde stramien verder. Na enkele keren luisteren begin je die eentonige dimensie toch wel te appreciëren en kun je je wel in die eentonigheid vinden. Toch mist het een bepaalde touch die hun direct enkele leagues hoger zou kunnen doen meespelen in de muziekwereld. Jammer.

Kortom: Glowsun's muziek is zeer fascinerend en enorm onderschat naar mijn mening. Ze vertegenwoordigen een bepaald genre in de muziek die je doet wegdromen en bijna een hallucinerend effect heeft. Een genre dat op zich eigenlijk ook wel onderschat wordt. Ik kijk uit naar hun volgende albums en volgens mij hebben zij nog veel in petto voor de wereld. Ik ben alleszins benieuwd.

Tracklist

Arrow Of Time
Last Watchmaker's Grave