Bloodrocuted - Disaster Strikes Back

Erik Vandamme    10 augustus 2015

Ambitieuze bands, die wel degelijk kwalitatief hoogstaande muziek weten te brengen. Wij houden daar wel van. Bloodrocuted ontstonden medio 2010. Ondertussen brachten ze een straf debuut op de markt, Doomed to Annihilation (2013). De recensies waren over het algemeen heel lovend. De band brengt pure thrash metal , vanuit het hart. Zo komen we er nog tegen, maar de vuurkracht waarmee ze hun muziek brengen? Daarmee hoeven ze wat ons betreft niet onder te doen voor enige 'grote naam' binnen de scene.

We zagen recent Bloodrocuted nog in het voorprogramma van D.I.R. en schreven daarover: Waar doorgaans een eerste act zorgt voor een waakvlammetje, waarbij de fans even achter een pint gaan. Zorgde Bloodrocuted door middel van een krachtdadige set en de nodige vuurkracht, er zelfs voor dat het lont werd aangestoken, om de boel geheel te laten ontploffen. Daardoor ontpoppen ze zich dan ook tot de perfecte opwarmer van wat nog moest komen. Eerder dit jaar brachten deze heren een tweede album op de markt: Disaster Strikes Back. We gaven deze plaat enkele luisterbeurten.

Sneller, snel, snelst. Dat is de eerste indruk die we krijgen bij het beluisteren van Disaster Strikes Back. De reis begint nochtans met een bevreemdende, korte intro. Maar vanaf Revolution Of the Enslaved ligt het tempo verschrikkelijk hoog. Zonder enig compromis of rustpunt bulderd Bloodrocuted over onze hoofden heen. De typische ingrediënten van 'puur old school thrash' zijn dus alvast voldoende aanwezig.

Binnen deze context valt echter ook de technisch hoogstaande manier op waarop deze jongeren staan te spelen. De gitaarsolo binnen The Sickened Mind of Morse Indecepta zijn daar een mooi voorbeeld van. Als een vlijmscherp mes snijden de riffs je de keel door, waarna de alles om zich heen verpulverende drums de hersenpan inslaan. Bovendien is er die krachtige vocale aankleding, waarvan je koude rillingen krijgt tot op de bot.

Daarmee zijn we wellicht aan het belangrijkste pluspunt aanbeland van deze plaat, en de muziek van Bloodrocuted. Het is ondanks alles, niet zo dat er één instrument bovenuit steekt. Of dat de zang net het sluitstuk, of hoogtepunt blijken te zijn. Nee, binnen elk van de songs, zijn alle onderdelen even belangrijk zo blijkt. Het is dus net die kruisbestuiving tussen die verschillende elementen zowel vocaal als instrumentaal, dat ons over de streep trekt. Ook wat de songs betreft, vinden we bovendien geen uitgesproken favoriet.

Disaster Strikes Back bevat namelijk het ene huzarenstuk, na het andere pareltje. Daardoor heb je dan ook de neiging hem in één ruk af te luisteren, waarna je als luisteraar verweest achter blijft. Om uiteindelijk op 'repeat' te duwen, want je wil die trip terug meemaken. Het bewijst nog maar eens dat deze band wel degelijk uit het goede hout gesneden is. Na hun optreden in het voorprogramma van D.R.I. vertelde Bloodrocuted me dat het één van hun minste sterke optredens was, en wij waren nu al onder de indruk. Deze plaat bewijst alleen dan ook ons gelijk, dat deze band op een heel hoogstaande manier aan het spelen is. Niet alleen brengen ze thrash metal zoals de groten op aarde dat doen, het spelplezier en technisch vernuft waarmee ze uitpakken? We komen het niet elke dag tegen. Rekening houdende met de vrij jonge leeftijd van de bandleden? Een heel sterke prestatie.

Daaruit kunnen we dan ook besluiten: Bloodrocuted heeft met Disaster Strikes Back een grensverleggende thrash metal plaat uitgebracht. Binnen het genre kom je zo nog van die bands tegen, maar rekening houdende met , zoals we hierboven al aangaven, de jonge leeftijd van deze gasten en dat dit pas hun tweede plaat is in hun jonge carrière?  We zouden haast zeggen dat hun einddoel nu al is bereikt, maar je voelt gewoon aan dat ze nu pas aan het begin zijn van wat een lange weg zou kunnen worden boordevol klasse platen en onvergetelijke concerten. Binnen het genre kunnen ze, mits de juiste begeleiding, naar onze mening dan ook groot worden, heel groot. We zien al uit naar een gouden toekomst. De basis is alvast gelegd met dit klasse album. Aan de band om begane wegen verder te bewandelen, en te blijven evolueren. Goed bezig gasten!

71-52 Leikeze
Revolution Of The Enslaved
Burning The West