09/08: Dranouder

Laurien Vereecken    11 augustus 2015

Zaterdagnacht eindigde toen we bij het ochtendgloren toch stilletjes aan tentwaarts keerden. Voor zondag had ik besloten het wat rustiger aan te doen en mij vooral te concentreren op de muziek; en dan vooral het ontdekken van de iets minder bekende artiest. Enkele van mijn West-Vlaamse campingvriendjes besloten me te vergezellen op mijn nobele queeste en al snel bevonden we ons bij het Erlend Viken Trio. Deze drie Noorse mannen wonnen een folktalentenjacht in Noorwegen en kwamen nu hun geluk beproeven in Dranouter. Hun prachtige muziek roept meteen beelden op van gezellige dorpsfeestjes met lichtjes in de bomen en lieflijke koppeltjes die een gezellige dans doen. Ook het publiek was superfan, de drie muzikanten mochten na afloop dan ook een staande ovatie in ontvangst nemen. Absoluut de moeite waard om te beluisteren op een zomerse avond! Na de drie Noren bleven we nog even hangen op het kleinere terreintje om naar Thijs Maas te luisteren. De man weet waarover hij zingt; prachtige teksten vonden hun weg naar mijn hart; Helaas voor hem trad hij op rond de middag, in volle zon. Had dit optreden bij valavond geweest, met net het juiste licht, het had niemand onberoerd gelaten.

Terug naar de mainstage dan maar, waar Jan De Smet & De (2) Centimeters het publiek vergastten op een denderende sing-along. De band speelde verzoeknummers, die door het publiek konden meegezongen worden aangezien de lyrics ook nog eens op groot scherm geprojecteerd werden. Een heerlijk halfuur meebrullen met de grootste Vlaamse hits, ideaal om een leuke middag mee te starten. Daarna ging het richting Kerk; jaja, de échte dorpskerk die voor de gelegenheid werd omgetoverd in een concertzaaltje. Daar beluisterde ik Myrrdin, een flamencogitarist die met zijn vingers niet enkel de snoeren van zijn gitaren, maar ook de harten van zijn luisteraars weet te beroeren. Zijn optreden was goed om heerlijk uit te rusten onder begeleiding van prachtige tonen en de kerk was een ideaal decor om hem te ontvangen.

Ook Ten Strings & A Goat Skin zijn het vermelden waard, een Canadese band die nummers brengt die men beschrijft als ‘fusionfolknummers vermengd met Amerikaanse, Ierse en Franse traditionals’. Door een dubbele boeking met Myrrdin heb ik hen helaas niet helemaal kunnen horen, maar wat ik nog kon opvangen klonk alleszins veelbelovend, definetelya band to watch!

Helaas was het dan al tijd voor mijn laatste optreden. Ook maandag riep de plicht mij en werd ik terug verwacht op kantoor; ik moest dus diezelfde avond nog met de trein huiswaarts keren. I will, I swear mocht mijn festivalweekend afsluiten, en ik moet zeggen: wow! Je merkte duidelijk dat de band nog heel nieuw is in hun ietwat stroevere interactie met het publiek, maar wàt kan dat meisje zingen! Het is niet zo dat ze een heel nieuw geluid brengen, maar live zijn ze wel echt sterk. Petje af voor de winnaars van ‘de Nieuwe Lichting’, Studio Brussel en zijn luisteraars hebben de juiste keuze gemaakt!

Natuurlijk moet ik ook nog de bands vermelden die het dak eraf geblazen hebben en die ik, met grote spijt in het hart, niet zelf gezien heb. Er is mij ter oren gekomen dat Bart Peeters vrijdagavond de tent in vuur en vlam gezet heeft met een knaloptreden. De man haalde halsbrekende toeren uit, tapte mopjes met het publiek en dat alles zonder ook maar één valse noot. Wat zondagavond betreft, is er nog een band die het vermelden waard is: Flogging Molly. De Californische band had de eer en het genoegen Dranouter te mogen afsluiten. Dat er gedronken en gefeest werd, daar wil ik mijn hoofd om verwedden.

Met die vrolijke noot sluit ik dit muzikaal verslag af. Dranouter 2015 was een absoluut topfeest: de mensen oh zo vriendelijk, de muzikanten oh zo getalenteerd en de sfeer oh zo geweldig. Het was al lang geleden dat ik de zon nog eens had zien opkomen, maar Dranouter heeft mij met verve wakker gehouden. En ik ben er zeker van dat het dat volgend jaar ook zal doen; I’ll be back.