Arkona / Illness – Split 7” EP

Pieter-Jan Vanden Broeck    11 augustus 2015

Het Poolse Arkona en het uit Noorwegen/Polen afkomstige Illness, brachten eind vorig jaar een gezamenlijke split 7” uit. De opname werd in beperkte oplage (300 exemplaren) op de markt gebracht. Geen van beide groepen zal bij het grote publiek een belletje doen rinkelen: een beknopte introductie lijkt me dan ook op zijn plaats. Arkona – niet te verwarren met de vrolijke folkdeuntjes van de onder dezelfde naam opererende Russische groep – ontstond ruim twintig jaar geleden. Een resem aan demo’s, albums en splits later; lijken de Polen wat aanhang betreft nog steeds voornamelijk op de ondergrondse scène aangewezen. Vorig jaar streek het viertal in onze contreien neer: Throne Fest te Kuurne werd toen aangedaan. Laten we naar Illness overschakelen. Het Noors-/Poolse samenwerkingsverband beschikt over een opmerkelijk logo, het zou niet misstaan in de rubriek Completely Unreadable Band Logo of the Week van een niet nader genoemd webzine. Albumtitels als Necroterror en Razors, Dope and Suicide Worship laten een ballonnetje op wat de thematiek van de groep betreft. Vijftien jaar en zeven studioalbums/EP’s later, werkt de groep nog steeds richting grote doorbraak. Hieronder leest u het verdict van de twee nummers tellende split.

Doormiddel van Klucz Do Istnienia (Arkona) wordt de split 7” op gang getrapt. Voor wie niet bekend is met de Poolse taal, geef ik graag mee dat dit zoveel betekent als “sleutel tot het bestaan”. De bijdrage van Arkona kan gerust als standaard Black Metal worden beschreven. Intens drumwerk, onheilige vocalen en eenvoudige doch effectieve gitaarriffs zijn typerend voor het nummer. Halverwege Klucz Do Istnienia maakt het geluid van een synthesizer op subtiele wijze zijn intrede. Zwart metaal in combinatie met synths, het is een combinatie die ik in het algemeen niet zo lust. Echt storend zijn de synths echter niet, noch komen ze al te prominent in het nummer naar voren. De heren van Arkona leverden met Klucz Do Istnienia een degelijk product af. Verwacht geen avant-garde Black Metal in de stijl van Sigh, maar een traditioneel zwartgeblakerd nummer!

De bijdrage van Illness aan deze split luistert naar de naam Zaraza. De titel mag dan ludiek klinken, het is het Poolse woord voor “pest”. Het valt op dat vocalist Gulnar een directere en stevigere zangstijl hanteert dan zijn collega van Arkona. De groep omschrijft het eigen geluid als “Schizophrenic Black Metal”, een vlag die de lading wel lijkt te dekken. Het schizofrene aspect van de muziek lijkt voornamelijk te schuilen in het gebruik van angstaanjagende geluidsfragmenten en spookachtige synths. Ik haalde mijn aversie tegenover keyboards eerder al aan. Toch moet ik toegeven dat ze in dit geval de muziek een innovatief element bijbrengen. Het mag dan niet voor de volle honderd procent mijn ding zijn, Zaraza is zeker een luisterbeurt waard. Meer nog, het is een nummer dat sommigen wel eens zou kunnen verrassen!

Tracklist

1 Klucz Do Istnienia (Arkona)
2 Zaraza (Illness)