Follow The Lion - The Candy & Gravity Motel (EP)

Erik Vandamme    6 september 2015

Een EP is als het ware een visitekaartje naar het groot publiek toe. Vaak geeft het een beeld van de beweegreden van een band of artiest, welke richting hij of zij wil uitgaan. Maar ook niet meer of minder dan dat. Een visitekaartje is uiteraard heel belangrijk voor een groep of artiest, daarom dient zo'n kleinood met de nodige zorg te worden behandeld. Follow The Lion bracht eerder dit jaar hun debuut EP op de markt: The Candy & Gravity Motel. Deze band, afkomstig uit het Engelse Leeds, weet met de drie nummers op deze EP verschillende kanten van zichzelf te tonen. De EP laat tevens blijken dat er groeimogelijkheden zijn. Onze bevindingen lezen jullie hieronder:

Down By the River is een kort nummer dat je zou kunnen omschrijven als "done before". Het tempo opdrijven, naar een niveau dat de trommelvliezen niet te veel worden aangevallen. Dit alles met een zwoele en zalvende stem op de achtergrond. Prompt krijg je dus een beetje een dertien in een dozijn gevoel. Wat niet wil zeggen dat dit een slecht nummer is. De warmhartig aanvoelde aankleding doet je wegdromen naar verre oorden, en de zorgen even vergeten. Maar om te zeggen, vernieuwend is dat allemaal uiteraard niet. Al bij al kan hiermee wel een ruim publiek worden aangesproken, de radiovriendelijke aankleding zorgt daar namelijk voor.

Candy and Gravity laat een iets meer avontuurlijke - we zouden haast psychedelische kant - horen van Follow The Lion. De focus ligt op de vocale aankleding, maar die neemt niet echt de bovenhand. Bovenal is het vooral de kruisbestuiving tussen instrumenten en stem die ons over de streep weten te trekken. Met deze song bewijst de band alvast niet zich te willen vastpinnen op één specifiek genre. Ook voel en hoor je dat ze zoekende zijn naar het juiste geluid. Schipperend tussen 'radio vriendelijk' en een toch eerder 'experimentele aanpak' krijgen we de indruk dat we de eerder genoemde kritische benadering mogen opbergen.

De meeste beklijvende en naar onze mening knapste song op deze EP is Low. Meer dan ooit hoor je hierin dat Follow the Lion vooral wil bekoren, maar ook niet te braafjes wil klinken. Lichtjes psychedelisch, met een zelfs lichtjes jankende gitaar en het tempo dat zelfs wat de hoogte in gaat. Vergelijkingen met andere bands in het Indie-genre komen boven, maar Follow The Lion bewijzen hiermee vooral een eigen smoel te hebben en niet of nauwelijks te willen vergeleken worden met anderen.

We kunnen dan ook besluiten dat Follow The Lion met Candy and Gravity Motel de muzikale paden aftast en schippert tussen het aanspreken van  een heel ruim publiek 'van indie pop tot fans van lichtjes psychedelische muziek). Met dit visitekaartje laten ze daarom wel in hun kaarten kijken maar geven ze zich vooralsnog niet volledig bloot. Dit laatste doet ons uitkijken naar de toekomst. Met deze aanpak kan het vooral dus nog alle kanten uit. Maar wij hopen stilletjes dat ze de meer experimentele aanpak, met een lichtjes psychedelische aanpak, van de twee laatste nummers verder uitwerken in een fijn album. Deze band heeft potentieel, en groeimogelijkheden. Maar vooral bewijzen elk van hen heel sterke instrumentalisten te zijn, met daarboven op een stem die kan bekoren en de luisteraar in een vorm van gemoedsrust brengen.

Beluister het album ook via Soundcloud.

01. Down By the River

02. Candy and Gravity