Noisy Deafness - Silent Remembrance (Electro Arc)

Erik Vandamme    12 september 2015

Noisy Deafness is het solo project van Istvan Laszlok. Deze talentvolle Hongaarse jongeman timmert sinds 2013 stevig aan de elektronische weg. In 2014 bracht hij een eerste EP op de markt Remembrance. Ondertussen mocht hij openingsact zijn van Leather Strip en bracht in 2015 een tweede EP uit, Silent Scream. Noisy Deafness laat het daar niet bij, en brengt nu een goed gevulde plaat uit met Silent Remembrance. Via het label Electro Arc. Wij gaven de plaat enkele luisterbeurten.

Het meest opvallende, en ook wat de rode draad doorheen het geheel, is het schipperen tussen donkere EBM en de sound van Depeche Mode. Of toch in hun meest experimentele periode. Dat schemert al door bij de eerste song Comfort. Naast de toch wel heel duister aanvoelende instrumentale aankleding klinken de vocalen als robots die elk moment de aarde zullen verzwelgen. Het zorgt zorgt voor een lekker dreigend sfeertje, waarin we graag vertoeven.

Istvan weet bovendien ook heel wat variatie te stoppen binnen elk van de songs, waardoor je geboeid blijft luisteren. Stil zitten hierop is bovendien onmogelijk. Luister maar naar het geweldig mooie Altar of Sacrifice of Evil Eyes waarbij de rillingen ons over de rug lopen. Ook hier hoor je al naklanken van typische synthpop, maar dan de duistere kant hiervan.

We verwezen al naar Depeche Mode, Obsession V2.O en Next To the Grave V2.O zijn twee songs die heel dicht aanleunen bij de sound van deze band. Maar toch zorgt Noisy Deafness ervoor dat de sound niet zomaar lukraak wordt nagebootst. Nee, hij geeft telkens een eigen wending aan het geheel. Luister hierbij maar eens naar Forever V2.0 waar dus weer die verwijzing naar Depeche Mode heel erg opvalt, maar je door een trage aanpak ook weer griezelige handen je hals voelt dicht knijpen.

Silent Remembrance is door deze aanpak een plaat geworden die dus vooral de duistere kanten van synthpop mooi weet te verweven met het typische geluid dat we terugvinden bij EBM en andere donkere elektronische muziek. En daarmee zijn we beetje aan het minpuntje gekomen van deze plaat. Ondanks het experimentele karakter ervan, voel je toch aan 'dit is al eens voorgedaan'. Vernieuwend is het allemaal niet meer, maar dat lijkt ons binnen dit genre ook heel moeilijk geworden. De bonte variaties binnen deze plaat, en vooral verwijzingen naar wat we toch één van onze jaren '80 helden durven noemen, trekt ons uiteindelijk over de streep.

We gaven het al aan, de experimentele waarde ligt heel hoog op Silent Remembrance. Het zorgt er dan ook voor dat de carrière van deze talentvolle artiest nog alle kanten uit kan gaan. Fijn schipperend tussen EBM, dreigend en slaand, maar ook strelend zacht klinkt bijvoorbeeld Existence wwaar weer eens een enorm kleuren pallet van soundscapes wordt aangeboden. Knap hoe Noisy Deafness  ons bovendien telkens opnieuw op  het verkeerde been weet te brengen, door dus die ene keer je haren te strelen en de volgende keer die keel dicht te knijpen. We kunnen het dan ook niet nalaten om in een soort trance doorheen de kamer te dansen.Want ja, op deze muziek stil staan is onmogelijk, dit gaven we reeds aan, maar dat blijkt dan ook meerdere keren.

Kortom: We zijn er zeker van dat de liefhebbers van pure EBM in deze plaat hun gading zullen vinden.  Maar we  kunnen Silent Remembrance dus ook aanraden aan fans van Depeche Mode en aanverwanten. Zonder meer weet Noisy Deafness hier een knap album neer te zetten dat wellicht niets nieuw onder de zon biedt, maar door de experimentele aanpak dan weer een bodem weet te bieden voor verdere interessante uitstappen binnen het Elektronische muziek genre. Zonder meer een experimenteel bont allergaartje dus, dat ons dus vooral na enkele luisterbeurten meer en meer kon boeien.

Tracklist

01 Comfort … 4:29
02 After the Storm (Album Version) … 3:47