La Santé - Punk Body Music

Erik Vandamme    21 september 2015

Enig opzoekwerk leert ons dat La Santé een project is rond Andre Van Der Berg. Dit is een Pool die echter, zo blijkt, in Zweden woont. Met het album Punk Body Music brengt La Santé via het label Electro Arc zijn debuut plaat uit. Maar Andre Van Der Berg timmert al een tijdje aan de weg. In eigen beheer bracht hij namelijk ook al enkele platen uit. Het extra interessante, de teksten zijn in het Pools gezongen. Wat deze plaat extra de moeite waard maakt hem eens stevig onder de loep te nemen. Punk Body Music is vooral kort en krachtig, maar grijpt naar de keel. Dat is in het kort hoe we het album kunnen omschrijven.

Als een windhoos die over onze hoofden heen raast, en geen spaander van ons geheel laat. Zo razen ook elk van de songs op Punk Body Music over ons heen. We krijgen heel weinig adempauze, maar dat hoeft ook niet. De 'punk' attitude is overvloedig aanwezig. Snel en zonder omkijken het publiek inpakken, en wegwezen. Het laat je wat verweesd achter, dat geven we toe, maar naderhand blijven we met een gelukzalig gevoel zitten. Buiten adem nog lang nagenietend.

Doordat het in het Pools wordt gezongen krijg je ook dat stampende, hard en meedogenloze te verwerken dat we ook terugvinden bij typische Duitstalige EBM bands. Dit is het soort EBM dat je bij de strot grijpt, en niet meer los laat. Ooit wel ergens voorgedaan, en dus niet meer bijster origineel. Maar het werkt nog steeds. Er niet teveel woorden aan vuil maken en gewoon de pedaal hard induwen, om dan gas te geven. Alsof je zit in een rallywagen, en de wegen aan circa 200km per uur razendsnel afrijdt.

Elk van de songs hebben een duurtijd van amper twee tot drie minuten, daardoor krijg je dus totaal geen tijd om even te pauzeren. De ene mokerslag is nog maar verwerkt, en daar krijg je al de volgende slag in het gezicht. Na circa 40 minuten volledig murw te zijn geslagen blijven we toch even verweesd achter en vragen ons af wat er net is gebeurd. Om daarna die 'trip' terug met volle teugen te ondergaan, en nog eens... en nog eens... en nog eens.

Vergelijk Punk Body Music van La Santé gerust met een bezoek aan een welliswaar donker pretpark. Je weet wel de achtbaan, de hoogte en kronkels boezemen je een zekere angst in maar je wil dat toch meemaken. Van een grote hoogte in een razendsnel tempo naar beneden komen, met het angstzweet op je voorhoofd, en een hevige kreet. Maar ondanks die helse trip, wil je dat nog eens doen. De adrenaline die door je heen stroomt stuwt je vooruit, waardoor je die achtbaan ondanks alle angsten blijft opgaan.

Nu, zo is dat met deze plaat ook. In een hels tempo worden we naar beneden geduwd, diep naar de kelders van de hel. Er is geen ontkomen aan. Maar net daardoor krijg je zin dit nogmaals meerdere keren mee te maken. Net dit is de grote sterkte van Punk Body Music. Bovendien is het een plaat waar het donkere en duistere van EBM mooi samenvloeit met het snelle en meedogenloze van puur punk muziek. En dit allemaal met Poolse teksten, die het geheel uniek en we durven haast zeggen, nog zelden voorgedaan maakt. Kort en krachtig, maar vooral zonder omkijken er tegenaan gaan. Zo hebben we het graag.

1. Goryl - 3:12

2. Ja Chmura - 2:31

3. Chleb Z Kokainą - 3:58