Hellhookah - Endless Serpents

Erik Vandamme    30 oktober 2015

Arnas (guitars/vocals) Gintarė (drums) vormen samen Hellhookah. Dit uit Litouwen afkomstige duo grijpen terug naar de basis waarrond het Doom metal genre is ontstaan. De teksten zijn, volgens onze informatie gebaseerd op eigen ervaringen en het leven op de planeet aarde. Elk van die songs ademen een sfeer uit die teruggrijpt naar een rijkelijk verleden en doen ons naar adem happen, telkens opnieuw. Het duo  is op zoek naar een label om hun debuut plaat op de markt te brengen, wij hadden het geluk de plaat Endless Serpents reeds enkele luisterbeurten te mogen geven. Onze bevindingen en meer achtergrond informatie, vinden jullie hieronder:

Deze plaat bevat zeven songs die de haren op onze armen doen recht komen, en bovendien drijven elk van hen ons naar de meest donkere gedachten. Dit is met andere woorden zoals Doom metal moet klinken. Hoewel Hellohookah uit amper twee leden bestaan krijg je bovendien het gevoel alsof hier een complete band van vijf man of meer staat te spelen. Het enige minpunt, vooral bij die eerste drie songs, is dat ze allemaal wat diezelfde lijn dreigen op te gaan. Waardoor de aandacht wat verslapt.

Maar songs als het vrij experimentele The Overman's Eye en het instrumentale Free Fall laten plots een heel andere kant horen van deze band. Waardoor we denken dat er nog groeimogelijkheden zijn binnen de sound die ze nu aanbieden. In verlengde van de typische Doom Metal invloeden, merken we ook soundscapes die we niet echt kunnen thuis brengen. Wat dan weer kan gezien worden als een pluspunt. Bovendien worden we daardoor telkens bij de keel gegrepen en geraken we in duistere gedachten verzonken dit alles zorgt ervoor dat we uiteindelijk toch over de streep worden getrokken.

We kunnen dan ook alleen maar aanraden Endless Serpents vooral van begin tot einde te beluisteren, net omdat de hoogtepunten liggen bij de laatste drie songs. In elk geval is deze muziek een sterke aanrader voor liefhebbers van pure doom metal, zonder franjes.  Endless serpents is dan ook zo een plaat die teruggrijpt naar de basis waaruit de Doom Metal is ontstaan. Maar Hellhookah heeft ook oog voor de exeperimentele kanten van deze muziek, zoals blijkt. Daardoor raden we dus aan de plaat en band de nodige kansen te geven, het loont de moeite.

1.A Storm in the Hidden World
2.Endless Serpents
3.The Way