Bodyfarm - Battle Breed

Erik Vandamme    27 november 2015

Doorheen het aanbod van Death Metal bands, komen we vaak heel veel parels tegen. Helaas ook flauwe afkooksels van deze muziekstijl. Maar Bodyfarm uit Nederland vinden we al jaren thuishoren bij die eerste categorie. De band is ontstaan medio 2009 en bracht na een titelloze EP, in 2010, een debuut uit waarvan we tot op heden nog steeds enorm genieten. Malevolence (2012) klinkt gewoon zoals een Death Metal plaat moet klinken naar onze bescheiden mening. Met Battle Breed brengt Bodyfarm hun derde album op de markt, via het label Cyclone Empire Records, en bewijzen meteen nog niets van hun pluimen verloren te hebben. Integendeel

Hell March klinkt alvast als een donkere trip naar die Hel, en dat is nog maar het begin van de plaat. Als een band je vanaf de eerste noot bij de strot grijpt en niet meer wenst los te laten, ja dan zijn we toch wel verkocht. Dat is bij Battle Breed zeker het geval.  Begane wegen worden verder bewandeld met The Dark Age, en net als je denkt dat het hoogtepunt hiermee bereikt is krijgen we vanaf Saxon Victory een deugddoende injectie toegediend die aanvoelt als een fijne overdosis Death Metal. Waarna we in een roes belanden waaruit we niet meer wensen te ontwaken.

Dit is niet enkel de verdienste van de diepe grunts van de begenadigde frontman. Haarscherpe gitaar partijen die als scheermesjes je de keel doorsnijden en drum salvo's die als mokerslagen je hoofd inslaan. Ze zorgen ervoor dat we bij elk van de volgende songs weer hevig headbangende in een trance belanden. Dawn of Defeat, The Last Crusade tot Prince of Wallachia doen ons rillingen krijgen, haast huiveringwekkend perfect klinken die songs ons in de oren.

Zijn er dan geen minpunten aan Battle Breed? Kort en bondig: Nee! We grasduinen regelmatig door het aanbod van Death Metal, een genre dat we graag omarmen. Maar naast de vele vrij leuke platen komen we zelden parels tegen waarbij elk haartje op onze armen komt recht te staan, en we van het ene orgasme in een andere belanden om nog maar te zwijgen over de kippenvelmomenten. Dit is bij dit album voortdurend het geval!

De snoeiharde aanpak van bij de eerste songs blijft Bodyfarm telkens opnieuw boven halen, ze schijnen totaal geen medelijden te hebben met de arme luisteraar. Nu, zo hoort Death Metal gewoon te zijn. Alsof we in een staat van absolute waanzin belanden scheren de volgende songs als een wervelwind over ons heen, geen spaander wordt geheel gelaten. Bovendien lijkt het wel of er een verhaal wordt verteld, en het is niet over rozengeur en maneschijn, integendeel. Er wordt ons als het ware een spiegel voorgehouden van een harde realiteit.

De vervaarlijk klinkende grunts doen ons niet alleen huiveren, maar vaak gaat alles zodanig de hoogte in dat we haast in een staat van krankzinnigheid belanden. Storming Revolution is zo een voorbeeld. Het lijkt wel alsof die van Bodyfarm de eeuwige strijd aangaan met duivelse demonen en ons als luisteraar meesleuren in de malenstroom. Tot we volledig murw geslagen, knielend en smekend om genade in de hoop het ultieme genadeschot toegediend te krijgen met een uiterst sterk einde (in de vorm van Death By Fire).

Maar het is echter niet zo dat op Battle Breed er een song boven de andere uitsteekt. De gehele plaat is een aanklacht, een gevecht, een oorlog die moet gevoerd worden tegen al wat slecht is aan de mens. Tot bloedens toe worden we murw geslagen, gemarteld, tot onze verdorven ziel brand in de diepste kelders van de hel. Het ultieme einde begint al bij die eerste song, en blijft gewoon verder duren tot de laatste gitaar riff is uitgestorven. Dit is zo een ultieme Death Metal plaat geworden, waarbij we de knop terug op repeat zetten. Om deze donkere trip nog eens mee te maken, en nog eens.....en nog eens

Bodyfarm gaat in 2016 optreden en zal ook aantreden op 5 jaar Elpee, in Deinze. Meteen een sterke aanrader. Want deze songs zullen live zeker zorgen voor de ultieme doodsteek die de gehele tent daar in vlammen zal doen opgaan. Wedden?  https://www.facebook.com/elpeelive?pnref=story

Hell March
The Dark Age
Saxon Victory