Unquiet Nights - Postcards in Real Time

Erik Vandamme    14 december 2015

Uniquiet Nights zijn medio 2010 ontstaan in Belfast . Na achttien maand zwoegen brachten ze het debuut album 21 century Redemption Songs op de markt. Dit debuut is ook ons niet ontgaan. Op 11 december 2015 komt het langverwachte nieuwe album van Unquiet Nights op de markt: Postcards in Real Time . We kregen nu al de kans deze plaat onder de loep te nemen, onze bevindingen.

Met de pakkende, heel integrerende mooie single Love Leave Your Mark on Me werd al een tipje van de sluier opgelicht. Deze song liet al zien en horen hoe de gehele plaat is samengesteld. Met een lekker, lichtjes up tempo aankleding, en dito aanstekelijk ritme voel je een zekere positieve energie over je heen komen. Bovendien ligt het meezing gehalte vrij hoog, maar laat Unquiet Nights toch ook diep in hun ziel kijken.

Want er zitten daadwerkelijk enkele addertjes onder het gras hebben we de indruk. We halen er enkele lyrics bij: More then these eyes gaat over diep op iemand verliefd zijn, en hoe moeilijk het is om deze onbeantwoorde liefde te vergeten. Of blijven wachten tot die liefde wel degelijk zal worden beantwoord.

More than I ever thought these eyes could hope to see
Cause I been thinking about you so constantly
I've been waiting on my ice cold luck to turn
And I ain't got no other bridges left to burn

Deze tekst ademt iets pijnlijk uit, maar eveneens iets hoopvol. Ook dat is zowat de rode draad doorheen Postcards in Real Time. De dunne lijn tussen dromen, die droom verwezenlijken, en de harde realiteit. Pijn en vreugde liggen in het leven zodanig dicht bij elkaar, dat we gewoon in die droom willen blijven zitten. Naast de pakkende teksten, voelt ook de muziek aan als een warm deken vol dromen, dat ons warm houdt. Tijdens ijskoude nachten , die 'echte leven' soms kunnen zijn.

Niet alleen de muziek van Unquiet Nights ademt dit hartverwarmende uit. De vocale aankleding geeft je gegarandeerd kippenvel, en doen je met een glimlach die hoop op een beter leven hoog in het vaandel dragen.

The bravest city in the world
I hope she gets what she deserves
But I'm just trying to make it through this life
Flying in to George Best City tonight

zingt Luke Mathers over 'zijn' stad Belfast. Het lijkt ons een liefdesverklaring naar deze stad toe, maar met enkele kanttekeningen links en rechts. Kortom, ook hier weer komt dat schipperen boven tussen droom en werkelijkheid. Tussen optimisme en negatieve gedachten die toch ergens lijken de kop op te steken. Unquiet Nights mogen, puur muzikaal wellicht dezelfde begane wegen blijven bewandelen als op hun debuut. Met de teksten vertellen ze toch een gloednieuw verhaal, en houden ons als het ware een spiegel voor.

Nog een laatste voorbeeld: Don't Wanna Kill For Religion. Hiermee maakt Unquiet Nights een statement dat kan tellen. In deze dagen waar mensen andere mensen vermoorden in naam van hun geloof, laten ze aanvoelen dat dit compleet verkeerd is. En dat ze hieraan niet willen deelnemen. Angst straalt de song ook uit, maar ook vooral niet aan die angst toegeven:

Don't wanna kill for religion
Don't wanna be killed by religion
No I don't wanna play that game
Running down the fire escape
In Belfast City
Don't wanna kill for religion
Don't wanna be killed by religion
No I don't wanna kill
I love this city and I always, always will.

Telkens opnieuw doen de teksten ons nadenken, wegdromen, of laten ons aanvoelen dat er niets verkeerd is aan dat dromen. Maar dat de realiteit vaak harder is dan we denken en hopen. Toch is het niet zo dat Postcards in Real Time iets negatief uitstralen. Het is eerder een boodschap van hoop. Dat is, althans voor ons, de onderliggende boodschap. De muziek op zich klinkt wederom als de grijze middenweg tussen donkere klanken, en wulpse zijstapjes. Wat tekenend was aan de muziek van Unquiet nights hun debuut, blijkt ook nu weer volop naar boven te komen.

"21st century Redemption Songs is vooral een gevoelsplaat, met een positieve noot. De zwevende vocalen raken je tot het diepste van je hart, maar nergens klinkt het donker of dreigend. De stem en muziek geven je eigenlijk zelfs een heel warm gevoel vanbinnen. Ook gaat het niet de al te zeemzoetige weg op. Nee, ergens langs de grijze middenweg, tussen beide emoties door,  daar ligt de grote sterkte van Unquiet Nights." Schreven we over het debuut. Deze stelling kunnen we zeker terugbrengen naar het tweede album. Daarmee kunnen we stellen dat het concept nagenoeg hetzelfde is gebleven, puur muzikaal blijven ze de weg bewandelen van hun debuut album. Maar bovenal zijn het dus die teksten die teruggrijpen naar het heden, de angst om onze stad, onze geliefde te verliezen of misschien nooit te vinden. Is vrij groot, maar bovenal straalt Postcards in Real Time dus een boodschap van hoop uit, zo lang je in die dromen blijft geloven. Daardoor hebben Unquiet Nights weer een heel  emotionele plaat samengesteld, die je heel diep raakt. Omdat het niet alleen gaat om hun realiteit, maar ook de onze, en deze van iedereen. We pinken een traantje weg, maar gaan met opgegeven hoofd de strijd aan. Is dan ook de rode draad doorheen deze prachtplaat. En het advies dat deze band iedereen wil mee geven.

Op 11 december komt dit album op de markt, wat ons betreft een aanrader voor de indiefans die houden van 'indie met emoties'. Dit album aankopen? Bezoek dan deze link: http://www.unquietnights.com/store/postcards-cd

1.Greatest Revival 03:31
2.Destiny Does The Splitstep 03:36
3.More Than These Eyes 06:00