You Nervous? CD release 'Furry Tales' + F.O.D - My Dog Is Radioactive - For I Am: Gent Glas (Gent) - 23/01/2016: Punk is Not Dead!

Erik Vandamme    25 januari 2016

Cd releases zijn doorgaans, of althans zo hebben we dat al meermaals ondervonden, routineuze avonden waar de betreffende band hun cd voorstelt aan het publiek. Zonder daar meer of minder aan toe te voegen. Op zich is daar niets mis mee, de uiteindelijke bedoeling van zo een avond is uiteraard die gloednieuwe plaat voorstellen aan de fans en luisteraars, maar ook aan de aanwezige pers. Wij zakten af naar Gent Glas voor de CD release Furry Tales van You Nervous? En stelden vast dat het ook anders kan. De heren hadden enkele bevriende bands meegenomen om het feest compleet te maken. F.O.D.,  For I Am, My Dog is Radioactive en het feestvarken bewezen één ding op deze zaterdagavond. Punk is NOT dead!

Maar laten we het eerste hebben over de pittoreske en gezellige locatie waar dit alles doorging. Gent Glas is gelegen in het centrum van Gent. Haast weggestopt tussen de muren van de smalle straatjes die Gent rijk zijn. Gent Glas is een project bestaande uit 8 enthousiaste mensen die Gent op de kaart willen zetten in de internationale glas(kunst)wereld. Dit is de informatie die we te lezen krijgen. De uiteindelijke bedoeling is tot het oprichten van een publieke glasstudio waar glaskunstenaars, designers en ambachtslieden hun kunsten kunnen tonen aan een ruim publiek. De nodige informatie over dit kersverse, heel interessante project - we genoten ook van een demonstratie glasblazen tussen de concerten door - vinden jullie ook via de website: http://gentglas.com/HOME.html

Tot daar de achtergrond informatie, die we toch vonden dat het enige aandacht verdiende. Het kleine zaaltje, vlak achter het atelier, was al heel goed gevuld rond 20u. My dog is Radioactive is een piepjonge band, in de letterlijke zin van dat woord. Ze brengen een potje 'old school' punk. Met niet alleen de punk attituden. Maar ondanks hun piepjonge leeftijd, staan ze zelfs op een technisch hoogstaande manier te spelen en zingen. Het trio zette dan ook een wervelende show neer, met een snelle en heel gedreven set wisten ze het publiek op te warmen. Een hoogtepunt was de kort maar heel krachtige cover van Blitzkrieg Bop. Een song die generaties heeft beïnvloed, blijkt nu ook die piepjonge generatie aan te zetten tot punkrock te maken.  Ik zag mensen in het publiek wat meewarig opkijken toen die jongens het podium betraden, maar na het concert met open mond staan staren van bewondering. My Dog Is Radioactive is bij dezen een bandnaam om te onthouden binnen het punkrock gebeuren. Ze bewezen nu al op een heel hoog niveau te staan spelen, maar kunnen zelfs nog groeien. Eens de kinderschoenen ontgroeid zijn, kunnen deze jongens zeker nog potten breken binnen de punk en aanverwante wereldje. Zeker weten!

De dresscode waren we even uit het oog verloren. Niet voor niets is de titel van deze Cd 'Furry Tales. velen, fans en ook bandleden, waren getooid in een leuke harige beestjes pak. Meer nog For I Am besloot te gaan optreden in zo een leuk pakje. Five people who have always loved playing music found each other in a new punk rock project  Lezen we over deze dame en heren. De band ontstond pas in 2014 en brachten in 2015 een eerste EP op de markt. Opvallend bij For I Am is de spontaniteit waarmee ze hun songs naar voor brengen. Zonder franjes, en met de nodige kwinkslagen, zetten zij het lont aan het vuur om de boel compleet te laten ontploffen. Wellicht met een dosis 'chaos' , die wij in het verleden ook tegen kwamen met Punkbands die ondertussen vrij groot zijn geworden. Ooit iemand Sex Pistols live gezien? For I Am brengen hun punkrock muziek vanuit het hart, is wat ons nog het meest opvalt. Daardoor razen ze als een wilde orkaan over de hoofden heen, en laten geen spaander geheel van dit kleine zaaltje. We kunnen alleen maar aanraden die EP 15 Minutes Late de nodige kansen te geven.: https://foriampunk.bandcamp.com/album/15-minutes-late  Maar For I Am is dus vooral live een belevenis die we niet elke dag tegen komen binnen het punkrock gebeuren.

Dat F.O.D. ondertussen al ervaren rotten zijn binnen dat punkrock gebeuren? Dat stralen ze inderdaad uit. Dat deze ervaring ervoor zorgt dat deze heren op technisch hoogstaande manier staan te spelen? Dat bleek ook nu weer eens. Maar het zo mogelijk belangrijkste is dat F.O.D. nog steeds op het podium staan als jonge wolven die nog alles moeten bewijzen. Het siert hen! Niet alleen zijn er de nodige grappen, grollen en kwinkslagen die elk van de leden naar voor brengen. Ook brengen ze een hoogstaande set, waarbij we kippenvelmomenten krijgen. En terug flitsen naar tijden toen de punkgolf hoogtijden beleefde. Hans - guitar, lead vocals Stijn - backing vocals Pierre - bass Lode - drums zijn dus niet alleen klasse muzikanten. Ze brengen hun muziek ondanks al die jaren ervaring nog steeds vanuit het diepste van hun hart. Van enige routineus hun set afwerken is totaal geen sprake, de spontaniteit spuit zowat alle kanten uit. Dit heeft ook zijn uitwerking op het publiek. De zaal is ondertussen overvol gelopen. Moshpits, crowdsurfen tot zelfs een potje stagediven. We schreven het nog over hun aantreden op Groezrock vorig jaar: F.O.D. brengt dan ook het soort punkrock dat teruggrijpt naar de basis, waar alles begon. Maar die daar iets fris en jeugdig aan toevoegen. Bovendien blijken deze heren ook klasse entertainers te zijn die door hun energieke aanpak het publiek volledig naar zich toetrekken. Deze stelling kunnen we ook terugbrengen naar wat we voelden op deze release avond in Gent. Het dak er volledig laten afgaan? Nu, daar zijn F.O.D. weer eens met brio in geslaagd. We zeiden het al 'Punk is Not dead'. F.O.D. zijn daar het levende bewijs van.

Setlist:

Random Thoughts // Welcome to the show // something More // 36// Not even for One Day // Dear Grace // Carry On // Racket Rating // Passing Teralfene // Cease to exist // Nevermore // Homeward Bound // Tiny // 5000 Cigarettes // Frenzal // Sountrack of My Life

Na de demonstratie Glasblazen, het was ondertussen al middernacht geworden, was het tijd voor de reden waarom zowat iedereen naar daar was afgezakt? You Nervous? lieten me op voorhand weten inderdaad wat zenuwachtig te zijn. Uiteraard begrijpelijk, want het grote deel van het publiek waren vrienden, familie, echte fans en genodigden die deze band een heel warm hart toedragen. Voor zo een publiek probeer je toch het beste van jezelf te geven. Puur organisatorisch zijn ze er , met de hulp van gent Glas en door  een bont gezelschap van bands mee te brengen die het publiek al compleet hadden opgewarmd, volledig in geslaagd. We hebben het ooit anders meegemaakt.

You Nervous? getooid in iets dat ons leek op pakjes van scouts of chiro - we laten dit in het midden- , legden de lat al meteen heel hoog. Ook hier valt de technische hoogstaande manier waarop zowel de instrumentalisten als zanger staan te spelen, enorm op. Maar eveneens valt de heel spontane manier waarop ze hun songs brengen, nog het meest op. Van enige zenuwachtigheid was prompt niets meer te merken. Uiteraard ging het publiek compleet mee in deze wervelwind. Waren ze de fans al heel wild geworden bij F.O.D. dan ging iedereen nog wat meer uit zijn dak. Vooraan staan was vanaf dat moment gelijk aan een bloedneus of een buil op het hoofd kunnen oplopen. We hebben ooit zo een feest meegemaakt toen we de eerste keer The Kids zagen optreden, medio 1983. Diezelfde uitstraling als de jonge The Kids, bezitten You Nervous? ook. Als klap op de vuurpijl mocht ook de frontman van F.O.D. zijn zangtalenten tentoon spreiden, om het feest compleet te maken.

Het zijn namelijk één voor één pareltjes van songs. Binnen elk van hen vinden we uiteenlopende punk gerichte stijlen terug, waardoor we vanaf begin tot einde overslag gaan. Tot stevig tegen heilige huisjes stampen. Maar ook uit de bol gaan. You Nervous? hebben hier een parel van een punkrock plaat op de markt gebracht waar niets, we herhalen, niets op aan te merken is. schreven we in onze recensie over Furry Tales. Ook op het podium bewijzen You Nervous? uit het goede hout gesneden te zijn. Wild om zich heen stampende, en het publiek aanzetten hetzelfde te doen. Het zorgde er mede voor dat we hier een stomende cd release feestje voorgeschoteld kregen, zoals we dit nog weinig hebben meegemaakt.

Kortom: Punk is not Dead! We kunnen het niet genoeg herhalen, maar de bands op deze uiterst gezellige avond in Gent bewezen dat deze stelling in 2016 nog steeds blijkt te kloppen. Wij hopen dat de mensen met bloedneuzen en builen op het hoofd, er toch even mee kunnen lachen na het beleven van zo een geweldige leuke en onvergetelijke avond. Wij in elk geval wel!

Setlist:

Someone New // The Answer // Dreamer // First Class Bum // I'm Special // The Rebel // Words Unspoken // The Wellness Song // Song to Make You Happy // Picture not so perfect // ENCORE: Undertones // Going Out// Time // Steken in Mijn oog // Just Say