RY X - Dawn

Erik Vandamme    25 mei 2016

RY X, ofwel Ry Cuming, breng melancholische muziek die gevoed wordt door de uitgestrekte landschappen van zijn vaderland Australië. We zagen hem een betoverende mooie set brengen in Orangerie, op Les Nuits Botanique en schreven daarover:  We zagen mensen tot tranen toe bedwongen worden, in stilte hun partner een innige knuffel geven. Ook wijzelf kregen niet zomaar kippenvel van dit prachtig schouwspel. Ook wij kregen tranen in de ogen, en voelden een soort innerlijke gelukzaligheid over ons neerdalen die ons liet zweven boven de wolken. RY X weet als geen ander zielen te verwarmen, en harten sneller te doen slaan. Nee, we gingen niet zomaar buiten met een stralende glimlach na dit prachtig concert. We waren plots een heel ander mens geworden door deze onaardse trip doorheen melancholische velden, binnen een weemoedige tot allesoverheersende sfeer gebracht door RY X. Indrukwekkend!RY X bracht recent zijn debuut album op de markt, Dawn. Hoog tijd om die pracht van een plaat onder de loep te nemen.

Want ja, ook in de sfeer van de huiskamer komen bedwelmende klanken op ons af. Worden we meegetrokken door de warme stem en dito instrumentale aankleding, totaal gehypnotiseerd daardoor lijkt het wel of we uit ons lichaam gaan treden. In een notendop hoe de songs op Dawn aanvoelen. Na een korte, maar zelfs al heel indrukwekkende, interlude in de vorm van de album titel, zijn we vertrokken voor een trip die we niet beter kunnen omschrijven als. Adembenemende schoonheid die het hart lijkt te beroeren tot onze ziel verdoven. Shortline bevat bevreemdende instrumentale klanken binnen een intimistische, maar vooral heel intensief aanvoelende sfeer. Waarop Ry met zijn al even bevreemdende, zachte stem ons naar hogere sferen weet te brengen. Salt, Howling tot het indrukwekkende, magische mooie Berlin doen ons niet alleen naar adem happen. We krijgen telkens een enorme krop in de keel, voelen tranen opwellen, en ons wegdrijven. Ver, ver weg.. naar een soort aards, onontgonnen paradijs.

Wat we voelen tijdens het beluisteren van Dawn is feitelijk met geen woorden te omschrijven, en ook met niets of niemand te vergelijken. We durven onomwonden zeggen hier een unieke artiest te leren kennen die alle aspecten van artiesten als Bon Iver, om maar een voorbeeld te geven, tot iets magisch vermengen. RY X legt de gehele tijd de lat heel hoog om de luisteraar niet alleen in diepe vervoering te brengen, maar ook om hen daar te houden. De hypnotiserende krachten van zijn stem, en de manier waarop de muziek wordt gespeeld, doen je in een diepe trance belanden. Telkens opnieuw! Nog een voorbeeld? Het hartverscheurende mooie Sweat waarbij de zanger haast snikkend ook ons tot tranen toe lijkt te bedwingen. Afsluiten doet deze plaat met het bevreemdende Lean. Deze bevat een wederom enorm hypnotiserende aankleding, die ons die ultieme doodsteek lijkt te geven. Maar eerlijk is eerlijk, er zijn op dit album geen songs die boven de andere uitsteken. Elk van hen hebben diezelfde impact op ons.

Kortom: De fans hebben lang moeten wachten op dit debuut, maar het was dat wachten meer dan waard. RY X brengt met Dawn een grensverleggende plaat uit. Hij beschikt over een stem die mensen in tranen doet belanden, kippenvelmomenten bezorgt. Maar vooral harten heel diep weet te raken, tot gevoelige snaren. Hij haalt zijn inspiratie bij Jeff Buckley, lezen we in zijn biografie. Net als Jef, slaagt ook RY X erin, met zijn heel beklijvende muziek, en stembereik, mensen diep te ontroeren. Dat was op het podium zo, waar hij een gehele zaal een uur lang stil kon krijgen, dat is ook op plaat zo. We werden niet gewoon stil van Dawn. We voelden ons bij het beluisteren van deze muziek vooral uit onszelf treden, naar een betere maar vooral onontgonnen wereld. Adembenemend , magisch en indrukwekkend dat is de ervaring die we hebben bij het beluisteren van deze debuutplaat van RY X. Nee, er zijn echt geen woorden voor om te omschrijven hoe we ons voelen als we dit album beluisteren, maar we kunnen iedereen die met een diep en gevoelig hart naar muziek wil luisteren Dawn enorm aanraden.

1. Dawn (Interlude) - 1:57

2. Shortline - 3:54

3. Salt - 5:24