Review - Cypress Hill - Ancienne Belgique - 21/06/2016

Filip Vanhoof    24 juni 2016

Zo’n dikke 25 jaar geleden ontstond Cypress Hill in South Gate, California. Ze hadden toen geen flauw idee wat ze zouden veroorzaken en zeker niet dat ze anno 2016 een wereldtour zouden houden ter ere van hun verjaardag. Ze werden uiteindelijk het uithangbord van de West Coast Rap en verkochten om en bij de 18 miljoen platen wereldwijd.  Op een dinsdagavond stonden ze in de Ancienne Belgique.

Het publiek kreeg Stikstof als opwarmer. Een Brussels open project waar men aan kan meewerken. Het is dus goed mogelijk dat je ze volgende keer in een andere bezetting zou tegen komen. Ze gebruiken Brussel als uitvalsbasis maar deze avond was, op één kort moment na, alles in het Nederlands. Dat zal waarschijnlijk maar de helft van de zaal kunnen bereiken maar ze krijgen toch wel wat publiek voor zich.   Ze doen aardig hun ding maar het mistte toch enkele zaken zoals afwisseling en articulatie.  Vaak begreep je niet waar ze over bezig waren.  De DJ werkte veel met bastonen en het scratchen of sampelen was telkens gebaseerd op éénzelfde melodie. De rappers waren wel erg goed op elkaar ingespeeld. Ze namen elkaars rap over maar rapten telkens in duet nog een klein stukje samen. Dat kan natuurlijk ook betekenen dat ze geen rapper hebben die erg lange stukken aan kan. Maar het publiek kon het wel waarderen als opwarmer. Dit project moet nog wat groeien maar ze zijn op de goede weg.

Voor de opkomst van de heren van Cypress Hill liep de zaal dan toch helemaal vol.De uitverkochte AB begon meer en meer op een sauna te trekken.  Bij de eerste tonen gingen de handen al enthousiast in de lucht en het overwegend oudere (en vrij divers) publiek kwam al lichtjes in beweging.  Bandlid per bandlid kwamen het podium op en bij B Real ging het dak er helemaal af voor de eerste keer.   Er heerste een euforische sfeer in gans de zaal.  Van voor- tot achteraan en op beide étages van het balkon. De rappers brachten een best-off set zoals je wel kon verwachten. Eén van de grootste hits, “Insane In The Brain”, werd vrij vroeg in de set gespeeld. De reguliere set eindigde met het magistrale “We Ain’t Going Out Like That!”. Verder hoorde je de krakers "Everybody Must Get Stoned", "Boom Biddy Bye Bye" en "Dr. Greenthumb" voorbijkomen.  Mede bij de bekendere hits ging de sfeer er helemaal in.   Gezien de leeftijd van het publiek werd het echter vaak snel weer rustig.  Het leek wel een match van de Rode Duivels waar men na een doelpunt even helemaal weg zakt. Cypress Hill had enkele open doelkansen met de vele hitgevoelige nummers.  Ze wisten ook voorzetten te geven door het publiek op een vrij kinderachtige manier te bespelen.  Zo werd het publiek in een linker- en rechterhelft verdeeld en kregen we een wedstrijdje schreeuwen naar elkaar.

Cypress Hill is een grote voorstander van marihuana en toen één iemand een jontje opstak ging het licht voor vele anderen letterlijk op groen en begon de overbekende geur te verspreiden in de zaal.  Hierop greep het AB personeel in. Een dame ging persoon per persoon wijzen op de reguleringen rond roken. Rap is nu niet bepaald de stijl die de regeltjes volgt dus de dame had haar werk voor de rest van de avond gevonden.

Deze tour toont Cypress Hill in topvorm. Puur muzikaal werd alles tot in de puntjes perfect uitgevoerd ondersteund door een enthousiast publiek met ouderdomkwaaltjes. Iedereen liep bijzonder goed gemutst rond en er werd volop gedanst.  De ene al wat sexier dan de andere

Setlist :

1. Get 'M Up
  2. Checkmate