Cultuur: Dirty Dancing - Kursaal Oostende - 26/07/2016

Review:Cultuur
  Tom V    28 juli 2016

Vorig jaar verliep de voorstelling van Mamma Mia op rolletjes te Kursaal Oostende. Deze klepper van formaat achten we toen moeilijk te overtreffen maar toch zorgde de organisatie voor een serieuze vervanger. De klassieker van Dirty Dancing die nog dagelijks pronkt op heel wat tv schermen werd in een musical gegoten en dat resultaat is vanaf heden te bekijken te Oostende. Een gloednieuwe casting, nieuwe regie, nieuw decor, kortom: BRAND NEW.

Sinds 1987 is deze film uitgegroeid tot een klassieke film hit en kan hij zelfs tijdloos genoemd worden. Een ideale zomerfilm/zomermusical dus. Het verhaal begint in het jaar 1963 wanneer Frances ‘Baby’ Houseman op vakantie gaat met haar gezin. Hoewel ze er helemaal niet naar uitkijkt lijkt het tij te keren als ze de underground induikt met enkele andere dansers. Moves die in het gewone zonlicht niet getolereerd worden maar die wel vol betekenis zitten diep onder de grond.

Dat er ooit een musical ging van gemaakt worden was al duidelijk en dit is zeker niet de eerste maar wellicht wel de eerste die in ‘no time’ zal uitgroeien tot een fenomeen. De film zelf leunde al dicht aan tegen de creatie van een dergelijk gebeuren. De vele dansmoves, de geschreven hits en muzikale lijnen zorgden er mede voor dat er een mooie creatie van gemaakt kon worden.

Hoewel tijdens de wereldpremière niet alles volgens plan verliep (dansleraar Johnny Castle (Lewis Griffiths) kreeg een hak van Penny (Carlie Milner) in zijn gezicht tijdens het begin van de voorstelling)) moeten we toegeven dat er heel wat strookt met de film. Om alles wat intenser te maken maakte de regisseur gebruik van een projectiedoek om regen en donder te laten weerkaatsen alsof de acteurs er echt in stonden en kwam ook de ‘boomstam scène’ aan bod. Als Baby en haar geliefde dan vertrekken richting het water om de lift te oefenen lijkt alles plots van een leien dakje te lopen tussen beide. Doordat de voorstelling in het Engels is klinkt het gehele plaatje ook veel realistischer met de film. Er wordt echter wel vertaling voorzien in het Nederlands en het Frans via 4 duidelijke schermen die vanuit de volledige zaal zichtbaar zijn.

Conclusie: wie een waarheidsgetrouwe musical wil zien en hoopt dat hij gelijk loopt met de film dan is dit zeker een evenement naar je hart. De kracht van de voorstelling is de realiteit combineren met ouderwetse glorie en een live aspect toevoegen dewelke zorgt voor een extra dimensie. Wij waren overtuigd, zal u dat ook zijn?

Als u echter liefhebber bent van zeer samenhangende en weinig wisselende elementen in een musical dan raden we u aan eerst de film te bekijken en dan pas af te zakken naar de voorstelling.Trouwens, als je de film niet bekeken hebt en toch al tickets hebt, geen nood hoor ...

Tickets en info

Meezingen met Hungry Eyes, Do You Love Me en het adembenemende Time of My Life kan van 26 juli tot 7 augustus 2016 in Kursaal Oostende. Een soundtrack die iedereen kan meezingen, een sensueel sprookje dat niemand onberoerd laat, een verhaal dat al generaties meegaat, dát is Dirty Dancing, The Classic Story On Stage. Je mag deze meeslepende show niet missen! Tickets zijn nu te koop via www.kursaaloostende.be, telefonisch op het nummer 070 22 56 00 of in de box office van Toerisme Oostende of klik hier.