Svoid – Storming Voices Of Inner Devotion

Erik Vandamme    11 november 2016

De Hongaarse Black Metal formatie Svoid zagen het levenslicht  - al is dit laatste een understatement- medio 2009. Ondertussen bracht de band een EP uit in 2011 en een eerste full album in 2013: To Never Return. Binnen hun korte bestaan heeft de band ruimschoots zijn sporen verdient binnen het black metal gebeuren en zijn dan ook uitgegroeid tot een gewaardeerde band binnen die scene. Met hun tweede album Storming Voices of Inner Devotion worden wederom duistere demonen ontbonden, die de meest donkere zijde van onze ziel doen bloeden. Om maar te zeggen, Svoid is een band, in het donker geboren, de wereld wil veroveren en tot de diepste kerkers van de Hel doorverwijzen. Onze bevindingen over deze klasse black metal plaat, lezen jullie verder in dit artikel:

Direct de luisteraar bij de strot grijpen, en niet meer los laten? Dat is de manier waarop we onze black metal boterham nog het liefst verorberen. Nu, vanaf Through the Horizon voelen we een donkere, koude tot deugddoende gloed over ons neerdalen. Waardoor we deze trip doorheen complete duisternis met alle plezier aanvatten. Crown of Doom is nog zo een song die het melodieuze bovenhaalt, zo typisch aan Svoid. Wanneer je in de diepste duisternis vertoeft, voelt het aan als donkere klauwen langs alle kanten je schouders aanraken. Voel je de adem van de dood over je hoofd heen dwalen, tot je compleet verdooft door ultieme duister machten uiteindelijk de strijd gewoon moet opgeven.

Storming Voices of Inner Devotion is een schoolvoorbeeld van hoe een black metal plaat moet klinken. Bovendien is deze schijf van technisch enorm hoogstaand niveau. Cleane vocalen, die de haren op je armen doen rechtkomen van angst. Gitaarlijnen die aanvoelen als haarscherpe scheermesjes op de keel. En daarbovenop die duivels drumsalvo's, als hoevegetrappel van paarden uit de Hel. Op deze Helse tocht voelen we een dreiging ontstaan, die ons hart sneller doet slaan. Meedogenloos, zonder omkijken, slagen Svoid erin je die ultieme doodsteek toe te dienen, waardoor je gewillig de demonen strak in de ogen kijkt. Telkens opnieuw.

Bloodline is nog zo een voorbeeld van hoe deze schijf in elkaar zit. Je voelt gewoon die ultieme duisternis, als een vlijmscherp mes je strot doorsnijden, waarna het angstzweet je op de lippen staat. Long I've gone (Where All Sinks) blijft dieper en dieper in die wonde snijden. Ook hier is het de donkere , occulte aankleding die ons over de streep trekt. Telkens, binnen een duistere, melodieuze aankleding voelen we ons verder wegdrijven tot de duistere krachten het hebben over genomen. Bovendien is het net de kruisbestuiving tussen hartverscheurende, angstaanjagende vocalen met een instrumentale aankleding die waanzin bevat. Dat zorgt voor zo een hoogstaande plaat, die Storming Voices of Inner Devotion zeker is geworden. We kunnen de globale liefhebber van pure black metal alleen maar aanraden deze klasse plaat een kans te geven. Het loont zeker en vast de moeite, deze duistere trip tot het einde mee te maken.

TRACKLIST:

01. Through The Horizon
02. Crown Of Doom