Arkan - Kelem (HLP)

Tom V    13 januari 2017

Arkan bracht in 2016 hen nieuwe album uit via Overpowered Records. Deze Franse band mixt heavy metal met invloeden uit het midden-oosten. Een niet mis te verstane combinatie die leuke klanken teweegt brengt. Ze timmeren al sinds 2005 aan hun repertoire en bezorgen ons met Kelem het vierde album in de reeks.

De band probeert eveneens bij elk album uniek uit de hoek te komen door steeds de nodige veranderingen te brengen in de muzikale stijl. Zo was de eerste release vooral gericht op death metal  met brute grunts terwijl het tweede album Sofia meer inspeelde op clean vocals en minder grunt. Ook de derde plaat kreeg een geheel andere invulling mee. Nu zijn ze toe aan Kelem

Kelem is dan ook het album geworden waar ze nog verder gaan dan al de vorige. Ze brengen hierdoor een combinatie van grunts, clean vocals en heel wat andere invloeden aan het licht. Net door die combinatie van de vocale ondersteuning zorgen ze ervoor dat alles mooi gestroomlijnd kan afgewerkt worden.

Hoewel we het gevoel hebben dat Arkan niet altijd even uniek uit de hoek komt, bonken ze wel danig door. Soms doen ze ons denken aan Pearl Jam of Soen maar dat kan nu éénmaal gebeuren door hun combinatie van het Westen met het Midden-Oosten genre. Niets om van wakker te liggen dus. Het album blijft ons steengoed verassen op diverse manieren.

Om maar een voorbeeld te geven van hoe divers 1 nummer kan gemaakt zijn door deze groep. Het titelnummer Kelem wordt onderverdeeld in 3 delen. Er wordt gewerkt met grunts maar de vocale ondersteuning zorgt nog voor een extra touch of fame door er clean vocals tussen de mixen. Breng daarmee hun combinatie van het Westen met het Midden-Oosten en je krijgt een stevige metalsong die zich doorheen de mist een weg baant naar de mooie zon.

Conclusie? Arkan heeft ons met dit album echt weten te verassen en dat zullen ze wellicht ook doen met het toekomstige album. “Numero” 5 in de rij. Door ervoor te zorgen dat elk album lichtjes anders gaat klinken zullen ze in de verre toekomst uitkomen in een nieuwe vorm van muziekmaken en wordt het dus echt uitkijken of ze de trouwe fans ook gaan behouden. Liefhebbers van het brutale grunt werk konden aan hen trekken komen bij de eerste release maar zullen zich nu wellicht lichtjes omdraaien. We zijn heel benieuwd naar de toekomst!