Soulgrinder - Resurrection

Erik Vandamme    26 januari 2017

Doet de naam Soulgrinder geen belletje rinkelen? Dat is niet zo erg, de band heeft maar een korte tijd bestaan. Na eerste demo, medio 1993, werden ze onder de categorie ''gothic met een Industrial twist'' ondergebracht. Hun debuut album Enter (1998) was een schot in de roos. Binnen alternatieve gothic en industrial middens vergaarde de band zeker bekendheid, en drukten hun stempel op de voornoemde muziekstijlen. In 1999 verscheen het al even goed ontvangen The forgiven ain't forgotten. Waarmee ze hun plaats binnen die scene alleen maar verstevigen. Helaas hield Soulgrinder ermee op in 2000 en leek het doek gevallen over toch één van de meest veelbelovende Zweedse bands binnen een nieuwe lichting gothic industrial acts.

Het nieuws dat de band een gloednieuwe plaat zou uitbrengen, bijna 18 jaar na de voornoemde, sloeg in als een bom. Wij gaven Resurrection enkele luisterbeurten, en stellen vast dat deze band ons nog steeds kan bekoren. Meer nog, het voelt aan alsof ze nooit zijn weggeweest. Demons Inside voelt dan ook aan als een donkere vuurbal die in je gezicht ontploft. Binnen die duistere omkadering, waar gothic en koude industrial klanken elkaar ontmoeten, is trouwens de volledige plaat opgebouwd. Bright Light mag dan, wat de titel betreft, licht geven in de duisternis. Er is niets rooskleurig aan. Nee, dit is een depressief brokje, waarbij de meest donkere en kille kant van je ziel wordt aangesproken.

Soulgrinder bewijzen meteen waarom hun verdwijnen van de markt begin 2000 een spijtige zaak is gebleken. trapped is zo een song die deze stelling nog wat meer in de verf zet. Bovendien moet Soulgrinder niet onderdoen, voor eender welke band binnen de scene. Dit is het betere Industrial met Gothic' twist', dat eind jaren '90 hoge ogen gooide. We vragen ons terecht af waar de band zou hebben gestaan, moesten ze gewoon zijn blijven bestaan? Met deze EP nemen Soulgrinder , helemaal terecht, hun verdiende plaats binnen die scene terug in. Met een plaat die, als een donkere waas, onze genen binnen treedt. Afsluiter Tree of Life doet ons watertandend uitzien naar de toekomst die er weer lekker gitzwart uitziet. Welcom back Soulgrinder!

Demons Inside

Bright Light

Trapped