Spitfire - State of Mind

Tom V    6 februari 2017

Spitfire bracht onlangs hen nieuwe album “State of Mind” uit.  Eerder al sloegen ze ons met verbijstering bij de release van hen self-titled EP.  Het trio afkomstig uit Antwerpen zorgt ervoor dat we even onze grenzen mogen verleggen en we luisteren dan ook zonder vooroordelen over onze naaste steden naar dit pareltje.

Openen doen ze met Kingpin. Een relatief stevig nummertje in den beginne maar meer naar het einde toe wordt het melodieus kalmer aangepakt. Het stevige melodieuze refrein blijft ons echter wel achtervolgen . Enige minpuntje hierbij is dat we de vocale ondersteuning te weinig voelen doordrukken in het geheel. Al mogen we fans wel tevreden stellen dat het maar bij deze song problematisch blijft.

Voor de rest dreunt de muziek lekker in op je borstkas en zorgen ze voor voldoende up-tempo elementen. Daarmee gaan niet alleen je haren rechtstaan maar wil je spontaan je boxen tegen het plafond aandrukken om de buren te laten meegenieten. De band verwent ons op regelmatige momenten met stevige metal en nu-metal elementen maar zorgt er daarnaast voor dat ook de ‘rap’ extensie erin verwerkt zit. Soms heel subtiel maar soms ook heel extravert en opvallend. Dit zorgt voor heel wat mooie introgene passages.

Spitfire heeft met dit album meer dan een rock album neergezet. Het is in eerste instantie een album om te genieten maar langs de andere kant ook een album dat de nodige diversiteit brengt binnen het genre. Bij het ene nummer skip je de track sneller dan bij het andere en dan soms wil je een track zelfs helemaal herbeluisteren … doel bereikt, me dunkt!

TRACKLIST:
01. Kingpin
02. I Need Help