Firefang – Firefang (eigen beheer)

Jens Deklerck    21 februari 2017

O Gent, gij bruisende studentenstad, stad aan de Leie en stad van … gitaargeweld!!!  Dit laatste kenmerk wordt sinds een klein jaar nogmaals onderstreept door een trio genaamd Firefang.  Ze omschrijven hun muziek als garage-grunge en bevielen begin januari van een eerste album.  De plaat -uitgebracht in eigen beheer - heet eenvoudigweg “Firefang” en is klaar om het trommelvlies van elke rocker aan te vallen.

De absolute ster van de show is zanger en brulboei Steven De Poorter.  Zonder scrupules laat hij zijn volledige vocale arsenaal los:  Op Crazy laat hij ons brutaal kennismaken met zijn screams om vervolgens naar een afwisselend repertoire te grijpen.  Tijdens Down en Everybody’s Right is bijvoorbeeld de vergelijking met Jim Morrison onvermijdelijk, terwijl Nothing een vette knipoog naar Kurt Cobain is.

De belangrijkste muzikale invloeden zijn hiermee bekend: Nirvana en The Doors.  One Day is het mooiste voorbeeld van deze perfecte wisselwerking.  Op een bedje van grunge-gitaren worden in totaal 10 songs gepresenteerd die op een moderne manier zowel het gevoel van de early grunge als de melancholie van The Doors reconstrueren.  Het is fascinered om te horen hoe de kruisbestuiving van beide invloeden op een termijn van slechts enkele maanden tot zo’n boeiend en scherp album heeft geleid.  Wij nemen hiervoor ons hoedje af om ons vervolgens al rockend onder te dompelen in de donkere sferen van Firefang’sgarage-grunge.

Conclusie: "Firefang" is een album dat weinig blabla nodig heeft en vooral om zijn boemboem beluisterd moet worden.  Menig concertzaal zal in de zeer nabije toekomst gegarandeerd platgespeeld worden door dit opkomende talent.

TRACKLIST:

1. Crazy  2:12
  2. Down  2:22