Dead Neanderthals - Craters (Consouling Sounds)

Erik Vandamme    8 maart 2017

We citeren even de introductie op de website van Consouling Sounds: "Op 17 maart verschijnt op Consouling Sounds het nieuw album ‘Craters’ van Dead Neanderthals. Deze band, die ondertussen een onmisbare naam geworden is in de scene van de New Wave of Dutch Heavy Jazz, bestaat uit het duo René Aquarius en Otto Kokke. Deze zijn gekend voor hun extreme improvisaties die flirten met jazz en metal tegelijkertijd. Hun muziek heeft daardoor een duistere kant en past daarmee perfect in de sfeer van Consouling Sounds." Dead Neanderthals vinden o.a. het 'jazz' genre opnieuw uit, binnen een omkadering die we nog maar zelden zijn tegen gekomen. Meer nog, dit duo vermengd uiteenlopende muziekstijlen, tot een hypnotiserende 'chaos' die je compleet murw zal slaan.

Het meest opmerkelijke bij dit duo, is dat hun platen doorgaans bestaan uit één langgerekte song. Dat zorgt er zelfs voor dat, als deze op vinyl wordt uitgebracht, die song moet worden verdeeld over twee kanten.  Ook Craters is een meer dan 36 minuten lange trip, die vaak dreigend aanvoelt. Maar vooral heel bevreemdend. Gaandeweg zullen de heel zware drones, je onder hypnose brengen. Waardoor je als luisteraar in een trance terecht komt. Je hart voelt bonken in je lijf. Versteend, van pure angst, wordt je uiteindelijk tot totale waanzin gedreven.

Willen of niet, deze song dringt door tot het diepste van je ziel, en doet demonen uit de hel herrijzen. Veel rustpunten bevat de song niet, tenzij enkele minstens even angstaanjagende soundscapes, die we kunnen situeren binnen, inderdaad, het Jazz gebeuren. Want we geven toe, we waren toch even op zoek naar dat onderdeel Jazz binnen deze heel luide, hartverscheurende song die je trommelvlies haast doet barsten. Die ligt dus verscholen binnen die zogenaamde rustpunten. Dead Neanderthals zijn echter vooral een duo dat grenzen verlegd binnen verschillende uiteenlopende muziekstijlen, zo blijkt. Hun muziek zal niet enkel trommelvliezen doen barsten, de drones doorboren bovendien je hart en laten je verweesd achter.

We sluiten deze recensie af met één tip. Onderga deze oorverdovende trip, vooral met een 'open mind' en laat je hypnotiseren door de diepgravende drones. Die je ziel verdoven tot vermorzelen. Doen zweven, maar ook in angstzweet doen ontwaken. Je hart verdoven, maar ook doen verschrompelen. Vooral, geniet van de aangeboden waanzin, bij voorkeur met het verstand op nul en het hart op tien.

1. Craters 36:39