Thomas Lemmer - Ambitronic (Sine Music)

Erik Vandamme    18 maart 2017

Platen, waarbij je na twee luisterbeurten nieuwe ontdekkingen doet. En na een eindeloos daarvan, zelfs nog meer. Albums die bijzonder zijn doordat ze blijven verwonderen, en bovendien zoveel emoties lijken aan te spreken. Waardoor je van de ene naar de andere aangename verrassing wordt doorverwezen. We komen dat helaas nog te zelden tegen. Thomas Lemmer is zo een uitzonderlijk, talentvolle artiest. Die met zijn muziek, je dus raakt en blijft raken. Ambitronic ,uitgebracht via Sine Music , is niet zomaar een Ambient plaat. Thomas verlegt grenzen binnen deze muziekstijl. Maar er is dus meer aan de hand, lees on relaas hieronder:

Zelf zegt hij hierover: "I Wanted to create an Ambient album which suprises and which stretches the bow a little further towards Electronic Music. Something new, something outstanding." Nu daarin is Thomas Lemmer zeker geslaagd. Als enige kanttekening zou je wel kunnen stellen, zulke parels komen je nog wel tegen. Ambient albums die aan de ribben blijven kleven. Echter, zijn de twaalf nummers vooral één langgerekte trip, tot een ultieme climax. En dat laatste komen we dan weer minder vaak tegen. De songs hebben veelzeggende titels als AI, AII tot AXII. Wat er dus nog meer op duidt dat het de bedoeling is deze trip van begin tot einde te ondergaan, om te voelen waar Thomas het echt over heeft. Zijn muziek is dus wel degelijk typische Ambient, van het soort waarbij je als luisteraar in een diepe trance terecht komt. Echter ontdekken we steeds nieuwe elementen, Zoals we eerder aangaven, bij elke luisterbeurt opnieuw. Net dit maakt dit concept zo interessant.

Het meest opvallende echter.  Ambitronic voelt aan als het lezen van een spannende misdaadroman. De spanning is te snijden, en je wilt de ontknoping zo snel mogelijk weten. Echter stuit je telkens op nieuwe ontdekkingen. De persoon, van wie je dacht dat hij/zij de dader was, blijkt dit uiteindelijk niet te zijn. Complotten, onverwachte wendingen. Ze komen op je af. Pas naar het einde doe wordt een tipje van de sluier gelicht, maar dan nog bots je op een onverwachte wending. Dat is dus in het kort hoe ook deze plaat aanvoelt.

Thomas Lemmer brengt dus vooral een heel avontuurlijke Ambient plaat uit, die niet alleen zal verrassen maar ook ergens blijft kleven aan je hart en ziel.  Ambient is sowieso een muziekstijl, waarbij uiteenlopende emoties worden aangewend om de luisteraar in diepe ontroering te brengen. Thomas slaagt er echter in een geheel verhaal te vertellen, binnen deze twaalf songs. Wat deze plaat en artiest toch uniek en bijzonder maakt, binnen deze muziekstijl. En geloof ons, dat is in deze tijden haast onmogelijk geworden. Zoals we aangaven, alles is al eens voorgedaan. Thomas verlegt echter grenzen, in het vertellen van een spannend verhaal waarbij je op het puntje van je stoel. Bij elke nieuwe bladzijde, vol bewondering een traan zal wegpinken of ademloos zal 'toekijken'. Bovendien zijn er nummers die je tot rust brengen, maar zit er bij sommige een zelfs lichtjes dreigende ondertoon - mede door een percussie die de spanning opdrijft - waarna volstrekte rust bij het sluitstuk, je de adem ontneemt. Ons advies: beluister deze plaat, zoals het lezen van een spannend boek. Het is bovendien aan te raden dat in één ruk te doen. Zodat je de adrenaline daadwerkelijk door je adders voelt stromen, en op het puntje van je stoel gespannen blijft wachten op die ultieme ontknoping.

1. AI
  2. AII
  3. AIII