Lindsey Stirling - Ancienne Belgique - 21/03/2017

Sven De Mol    24 maart 2017

Naar aanleiding van haar Brave Enough tour, zakte Lindsey Stirling af naar een uitverkochte Ancienne Belgique. Aangezien er geen support act is, stond de zaal al vanaf de eerste minuut overvol. Om toch zeker niets van de set te missen. Lindsey is niet alleen een begenadigde viool virtuoze, ze blijkt ook een heel behendige danseres te zijn. Ze stormt telkens opnieuw van de ene naar de andere kant van het podium. Uiteraard staat ze daar niet alleen. Lindsey laat zich bijstaan door vier al even behendige danseressen. Bovendien is er een gigantisch groot scherm opgesteld, waarop geregeld beelden te zien zijn van een fantasierijke wereld. Bovendien, enkele nummers op haar album zijn opgenomen met gast artiesten. Ook die komen op het scherm tevoorschijn. Daardoor krijg je een perfecte, adembenemende, samensmelting van dans, muziek en beeld

Na 6 nummers krijgt het publiek een adempauze. Op het scherm worden 'zogenaamde' backstage beelden geprojecteerd. Alles lijkt blijkbaar verkeerd te gaan backstage. Lindsey haar viool geraakt kapot, haar schoenen zijn geruïneerd door een hond, en haar 2 instrumentale artiesten verkiezen van te relaxen, alsof ze in een wellness zitten in plaats van op een concert. Hilarische taferelen, die uiteraard enkel zijn 'gemaakt' om het publiek tijdens die pauze wat te entertainen. Waarin Lindsey en haar entourage ook slagen. Het publiek geniet zichtbaar. Lindsey betreedt, na die pauze, het podium met een kleinere viool. Ook de toetsenist en drummer vervoegen haar met miniatuur versies van hun instrumenten. Wat volgde was een soort medley, stukjes van verschillende nummers dus. Waaronder ook Pirates of the Caribbean. Opvallend, ook al zijn de nummers quasi instrumentaal, het publiek zingt elk van hen uit volle borst mee.

Lindsey Stirling

Gevoelige snaren worden ook geraakt. Na Something wild vertelt Lindsey hoe haar voormalige toetsenist stierf, na een slepende ziekte. Ze was, samen met hem, een nummer beginnen schrijven en heeft het uiteindelijk op haar eentje afgewerkt. Lindsey doopte de song dan maar Gavi's song. Dat prompt aan hem werd opgedragen. Bovendien blijkt twee maand geleden de vader van Lindsey te zijn gestorven aan kanker. Het nummer Those Days werd aan hem opgedragen. En zorgde voor weer een kippenvelmoment.

Tijdens een korte adempauze nemen de danseressen het over. Ze mogen in een overvolle AB hun danstalenten tonen. Kort daarop krijgen we een soort circus voorstelling. Waarbij Lindsey in twee wordt gezaagd, waarna ze op magische wijze tevoorschijn wordt getoverd. Daarbovenop speelt ze, al zwevende boven de grond, een potje viool. Kortom, naast de muziek is er duidelijk ook voor de theatrale aankleding van deze show.

Lindsey Stirling

Lindsey vertelt bovendien ook over hoe het allemaal begon. Dat ze deelnam aan America's Got Talent. Dat Sharon Osbourne aangaf, dat ze met deze act geen Arena's zou vullen. Echter bewees Lindsey ondertussen het tegendeel. Bovendien gaf ze aan je dromen te blijven volgen. Ook al gaat dit met vallen en opstaan. Waarna het nummer The Arena naar voor werd gebracht. Naar het einde van de set bracht Lindsey een 'battle' tussen haar op viool, en de toetsenist op gitaar. Tot hilariteit van de fans in de zaal.

Kortom. Dit concert kunnen we vergelijken met een goed geoliede machine, waar niets mis kan of mag gaan. Gelukkig stond dat de spontaniteit niet in de weg. Waardoor we een perfecte kruisbestuiving voorgeschoteld kregen tussen muziek, beeld, theater en dans. Om af te sluiten kwam de gehele crew van Lindsey Sterling. Waaronder roadies, danseressen en muzikanten. Het podium op. Om een buiging te maken naar het publiek, die hen onthalen met een warm applaus. Om deze meer dan geslaagde avond met brio af te sluiten.