King Kong Company - King Kong Company (Gentlemen Recordings / Mass Market Recordings)

Erik Vandamme    16 april 2017

De Ierse Dance Act King Kong Company zag het levenslicht in 1996 en mocht het podium delen met o.a. Oribtal en Underworld, toch geen klein bier in het typische Dance gebeuren. In 2000 zetten ze echter een punt achter de band, wegens studie en andere verplichtingen. Medio 2011 lanceert King Kong Company een gloednieuwe video en lijkt de band nieuw leven te worden ingeblazen. Wederom bouwden ze vooral een ijzersterke live reputatie uit. Het eigenlijke debuut kwam, door een samenloop van al die omstandigheden, nu pas op de markt. Echter in eigen land werd King Kong Company reeds in 2016 uitgebracht. Nu dus ook in Benelux via Gentlemen Recordings / Mass Market Recordings. Onze bevindingen:

King Kong Company gaan er prat op dat ze elke tent, pub en concertzaal in rep en roer kunnen zetten. Met aanstekelijke dance beats, waarop stilzitten bovendien onmogelijk is. Ook op plaat blijken elk van de songs je aan te zetten tot stevig uit de bol gaan. Van begin tot einde wordt de lat dan ook vrij hoog gelegd. All this things, Ipop, Scarity Dan, Sins of Freck. We horen telkens een kruisbestuiving tussen het betere werk van bijvoorbeeld Underworld. Maar ook de sound van Prodigy keert terug in de songs op deze plaat. Verwonderlijk is dat niet, als je weet dat dit debuutalbum mede-geproduceerd is door Neil McLellan, die al sinds Music For The Jilted Generation uit 1995 als producer, co-writer, en zoveel meer betrokken is bij The Prodigy.

Luister bijvoorbeeld naar songs als Game Over. Diezelfde manier waarop Prodigy hun songs door de strot rammen, haalt King Kong Company hier ook boven. Snel, meedogenloos de aanhoorde murw slaan. Lekker agressief en energiek tegelijkertijd. Zo klinkt niet enkel deze song. Zo zit dit gehele debuut in elkaar. Heel prominent is die typische jaren '90 aanpak, die medio 2017 zeker en vast nog zal aanslaan, zeker aanwezig op dit debuut.  Er is echter meer aan de hand. Door de aanwezigheid van blaasinstrumenten, komen ook enkele Reggae vibes boven drijven. Zoals bij songs als Free the Marijuana, Scarity Dan. Maar ook drum'n bass tot ska vinden we terug op deze plaat. Luister maar naar The Crabs Waar blazers je als het ware hypnotiseren. King Kong Company brengt vooral een heel gevarieerde plaat uit, die dus teruggrijpt naar bijvoorbeeld de jaren '90. Daar houdt het dus niet mee op. De plaat zit boordevol uiteenlopende variaties. De ene na de andere verrassende wending krijgen we voorgeschoteld. Een echte rode draad zit er dus niet in deze plaat, op die ene na.

King Kong Company werkt op de dansspieren. Hierop stil zitten is onmogelijk. Is het nu door je in een trance te laten voortbewegen zoals bij Donkey Jaw. Of snel en meedogenloos je in een soort rollercoaster te laten terechtkomen. Zoals bij Spacehopper. Elk van de songs zullen zorgen voor wervelende dansfeestjes, zoals dat bijvoorbeeld in de jaren '90 het geval was. Vaak doet het inderdaad terugdenken aan bands als Prodigy of Underworld, maar door gebruik te maken van een die eerder vernoemde verrassende wendingen. En daarbij een uiteenlopend spectrum van muziekstijlen aan te bieden. Blijkt zowel schijf als band, te zijn uitgegroeid tot een heel uniek concept binnen diezelfde dance wereld.

Het is daarom misschien spijtig dat we ruim twintig jaar hebben moeten wachten op dit meesterwerk. Echter was dit het wachten meer dan waard. King Kong Company pikt gewoon de draad weer op waar ze die in 2000 hebben achter gelaten. We zijn er nu al zeker van dat dit bonte gezelschap, door toch een uiteenlopende inbreng van instrumenten en muziek die niet direct 'thuishoort' in de dance wereld, live zal zorgen voor uitzonderlijke dansfeestjes die de aanhoorders niet snel zullen vergeten. Kortom, King Kong Company brengt niet zomaar de jaren '90 terug tot leven, ze vinden de jaren '90 opnieuw uit met deze aanstekelijke dansplaat. Is onze eindconclusie.

1. All this things
  2. Ipop
  3. Scarity Dan