Boxing Day - Lost and Found (Bearded Punk Records)

Erik Vandamme    19 juni 2017

In ons land lopen voldoende jonge, talentvolle punkrock bands rond. Die één voor één het genre opwaarderen. Boxing Day is zo een band, samengesteld uit artiesten die ruimschoots hun sporen hebben verdiend binnen dat 'punk wereldje'. De band brengt via Bearded Punk Records een knappe plaat uit Lost and Found. Eerder werd een eerste single op ons los gelaten, waarover we schreven: Boxing Day Laat nu een eerste single op ons los, Either Way. Die de hoge verwachtingen ruimschoots lijkt in te lossen. Meer nog, dit is punkrock van enorm hoog niveau. Bovendien valt de toegankelijkheid enorm op. We zingen het reffrein prompt mee, en voelen een adrenalinestoot ontstaan die ons aanzet alvast eens lekker te gaan 'moshen'. Boxing Day brengt aanstekelijke punkrock, dat vooral live dus voor een feestelijke stemming zou moeten zorgen. We waren alvast overtuigd, u toch ook? Of de volledige schijf aan de hoge verwachtingen kon voldoen? U leest het verder in dit artikel:

De EP Lost And Found kwam op 3 juni op de markt, en bevat vier songs die veel meer zijn dan gewoon 'punk rock'. En laat ons daar aan toevoegen, dat is een compliment. Boxing Day verleggen niet alleen grenzen binnen het genre, wat songstructuur en technische bagage betreft benaderd deze band de perfectie. Father's Day bevat inderdaad voldoende punk elementen. Maar overstijgt het genre, net door de ongelofelijk hoogstaande manier waarop instrumentalisten hun riffs en drum salvo's op de luisteraar afschieten, als vuurballen die je hersenpan dreigen te verbrijzelen . Bovendien waren we onder de indruk van de gedreven manier waarop de zanger van dienst zijn teksten naar voor brengt. Boxing Day speelt of zingt geen punk songs, ze 'leven' deze muziekstijl. Zoveel is duidelijk.

Either Way is een enorm aanstekelijke song, die aanzet tot - bij voorkeur met de vuist in de lucht - je frustratie uit te schreeuwen. En,indien mogelijk, daarbij enkele heilige huisjes omver stampen. Echter is het niet zo dat zomaar lukraak een chaos ontstaat, zo eigen aan punk. Nee, deze jongens brengen melodieuze punkrock, die bovendien aan de ribben blijft kleven. Binnen het genre kom je niet elke dag zo parels tegen, die we - en dat kunnen we echt niet genoeg herhalen - grensverleggend durven noemen. Bovendien zit er voldoende tempowisselingen in de song, zodat je nooit het gevoel krijgt dat alles teveel dezelfde lijn opgaat. Dat kan ook gezegd worden van Spellchecker waar weer die zin voor melodie gecombineerd met spontaniteit die aanzet tot stevig moshen. De rode draad vormt doorheen het geheel.

Begane wegen worden verder bewandeld op Loose Noose. Althans Boxing Day blijven duchtig om zich heen schoppen, en laten er geen gras over groeien. Zonder meer brengt deze band een kwalitatief hoogstaand punkrock EP uit, waarmee ze niet moeten onderdoen voor de grote bands in het genre. Dit is het soort punkrock waarbij je die ene adrenalinestoot na de andere voelt ontstaan. Gebracht door muziekanten en vocalist,die hun ding doen om een eenzaam hoog niveau. Naast getalenteerde bands als F.O.D., Charlie Bit My Finger, You Nervous? en veel ander moois bewijst Boxing Day dat de Belgische punk scene springlevend is. Een sterke aanrader voor iedereen die het genre een warm hart toedraagt, is onze eindconclusie.

1. Father's Day
  2. Either Way
  3. Spellchecker