Loco Loco Fest: te gek voor woorden.

Sylvie Huybrecht    20 juni 2017

Er zijn zo van die schaarse momenten waarop je als webzine moet durven zeggen dat het schaamrood je tot achter de oren staat. Loco Loco Fest heeft er zijn 14'de editie op zitten en het was voor ons de allereerste keer dat we dit feestje mee gingen beleven. We kwamen er eigenlijk een beetje domweg terecht doordat we de Chileense thrash metal band Nuclear op zijn doortocht in België wilden meepikken, maar al snel bleek dat er op Loco Loco Fest nogal wát meer dan dat te rapen viel. Allemachtig, hoe hebben we dit festival zoveel jaren kunnen laten passeren zonder er bij te zijn?

Loco Loco Fest is een DIY festival dat tegenwoordig indoor plaatsvindt in jeugdhuis Nijdrop in Opwijk, dit in samenwerking met Rock 'n Load Concerts en Nosta. De focus ligt er op alternatieve muziek, met een zwaar overhellende sympathie voor punk. Toch zouden we durven stellen dat vooral de open geest van de mensen het festival kenmerkt. Tolerantie en nieuwsgierigheid naar verschillende subgenres en zielsverwante muziek staan er hoog op de agenda. Op de affiche vinden we dan ook hardcore, metal, crust, grind, rock, garage en voor iedereen wat wils.

Afwisselend op twee podia traden er dit jaar maar liefst 13 bands aan voor de luttele som van 15 euro. Muziek is immers een recht en wordt in Opwijk betaalbaar gehouden voor jong en oud. Jong en oud: daar zeg je zo wat. Wij als oude rotten slaan wel eens een generatiekloof op festivals die in jeugdhuizen worden georganiseerd, maar niet zo op Loco Loco Fest. Daar is duidelijk iedereen welkom en wordt iedereen met respect behandeld. Meer zelfs, een mens voelt er zich dadelijk thuis. We vermelden dit met nadruk, omdat de groepsgeest ons heeft getroffen. Het was alweer een hele poos geleden dat we dit nog eens mochten meemaken.

Een pak Belgische bands, maar aan talent geen tekort hier. Quickshifter opende sterk en zette de trend voor Democracy The End, Mindless, Ceasefire, Silence Means Death, Sunpower en Fifty Foot Combo. Daartussenin punk en hardcore uit de buurlanden met Ill en De Tegenpartij, Britse punk met Sick On The Bus en de wat omstreden headliner Anti-Nowhere League, en Chileense thrash Metal met Nuclear. Youth Avoiders zegden helaas hun show af.

Wat we daarover verder nog kwijt moeten? Laten we even terug komen op dat schaamrood en meteen één en ander goedmaken. Loco Loco Fest had heel wat te bieden waar we blij van geworden zijn. We highlighten even het feit dat, hoewel Anti-Nowhere League op papier de headliner was, het in realiteit Fifty Foot Combo te beurt viel om het podium in de zaal aan flarden te spelen met zijn eigenzinnige mix van alles wat klank voortbrengt. Ook in het café gingen onze Belgen duidelijk met de eer lopen, toen Sunpower als lokale band een halsbrekend feestje bouwde waar de ruimte te klein voor was. We werden er deel van de meest respectvolle moshpit sinds de jaren '80 en dat op zich volstond om onze dag als meer dan geslaagd te boekstaven.

Ook gezien en goedgekeurd: die fan die tijdens Silence Means Death met de rug tegen de bass drum ging zitten om te vermijden dat die van het kleine podium af zou donderen onder het geweld van drummer Willy. Die smooth dansende verfijnde man die tijdens Anti-Nowhere League de show stal daar waar die band ter discussie stond omwille van homofobe teksten. Die eenzaam headbangende metalhead die er tijdens Nuclear de sfeer wist in te houden terwijl anderen voorzichtiger kwamen kennismaken met deze razendsnelle thrash metal. Zeer goed, A+, geslaagd met onderscheiding.

Nu we wat slimmer geworden zijn, staat Loco Loco Fest 2018 alvast op ons verlanglijstje voor volgend jaar. Voor geen goud willen we dit nog missen.