Into The Arcane – Het Verlangen Der Geest (Vic Records)

Jens Deklerck    9 augustus 2017

Into The Arcane mag dan wel een nieuwe naam zijn in metalland, toch zit er al ervaring in dit Nederlands death-doom gezelschap. Drummer Harald Bouten en Gitarist Jeroen Van Vliet zijn bekend van hun werk bij Dead End, terwijl bassist Tijl Jacobs zijn eerste stappen in de metal heeft gezet bij Mouflon. Vocalist Erik Noten maakt het kwartet compleet. De eerste EP van deze death-doom metal band heet “Het Verlangen Der Geest” en kwam recent op de radar. Laat jullie vooral niet misleiden door de Nederlandstalige titel. De 4 songs op deze EP worden volledig in het Engels gezongen.

De sacrale opening van The Glass King is slechts een voorbereiding op, een naar doom-normen, heel catchy nummer. Het opvallende gitaarspel vormt het speerpunt van de song en duwt de old school death metal growls bij wijlen naar de achtergrond. De finale wordt gekenmerkt door een stelselmatig opgebouwde tempoversnelling na voorbereidend werk van een donkere, maar catchy gitaarmelodie.

The Innocent Hunter laat een totaal ander geluid horen. De ruige old school death metal vocals van Erik Noten hebben hun plaats gevonden waardoor deze versmelten met de muziek tot een atmosferisch geheel vol emotie. In de eerste minuten likt de band zelfs aan de grenzen van de symfonische black metal met een opvallende rol voor een epische partij keyboards. Toch voelen de meeste hoofdstukken heel old school aan. Ze houden het midden tussen primitieve doom en death en worden enkel onderbroken door een verrassend interludium van piano.

What Lies Beneath The Shrouds opent met een catchy melodielijn, gebaseerd op het openingsnummer, maar gedrenkt in een vat pure duisternis. Van daaruit stuwen de growls het nummer naar een nieuw doomy niveau met hypnotiserende overgangen. De gitaren houden de catchy insteek nog enigszins vast, wat voor een complex en luisterintensief nummer als dit meer dan welkom is.

Op de afsluiter The Slumber of Man wordt het aandeel old school death metal opgetrokken ten nadele van de doom passages. De tempokraan wordt opengedraaid om je nog een laatste maal te versmachten in een walm van gitzwarte klanken.

De Noord-Brabanders van Into The Arcane hebben een geslaagde debuut-EP in elkaar gebokst. Hun doom death metal van "Het Verlangen Der Geest" grijpt terug naar een ongepolijste old-school versie van de death metal en catchy melodieën, en versmelt dit voluit met ferme walmen van doom die je genadeloos in de donkere sferen sleuren.

TRACKLIST:
1. The Glass King 6:31
2. The Innocent Hunter 7:04