The Heavy Blinkers -The Night And I Are Still So Young (Obscura/Shameless promotion PR)

Erik Vandamme    23 augustus 2017

Bij liefhebbers van typische jaren '60 muziek in de trend van bijvoorbeeld Brian Wilson, zal The Heavy Blinkers wellicht een belletje doen rinkelen. Deze Canadese band bleek eind jaren negentig tot 2000 heel populair in eigen land. Met muziek die teruggrijpt naar de gouden tijden van bands als The Beach Boys en aanverwante, bracht The Heavy Blinkers gezapige platen uit die het betere van die typisch surf rock naar boven bracht. Met The Night and I Are Still So Young had de band in 2004 nog het meeste succes. Meer nog ze vonden het Surf rock genre van die jaren '60 opnieuw uit. Via Obscura komt deze schijf nu op vinyl uit. We namen een kijkje in het verleden en ontdekken een band dat nog verder het verleden induikt, maar gelukkig met beide voeten in het heden blijkt te blijven staan.

Naast lekker uptempo songs als Filtered Light is er ook plaats voor gevoelsmatige songs die recht doorheen je hart boren. Gentle Strength is daar een mooi voorbeeld van. We waren vooral onder de indruk van die bijzondere warme vocalen, rustgevende klanken en aankleding die je tot volstrekte rust brengt. Met de ogen gesloten zaten we prompt rond het kampvuur, met als enige romantisch uitzicht de ondergaande zon. Bij voorkeur met een sangria in de hand en uw geliefde heel dicht bij jou. The Heavy Blinkers zijn één van die onontgonnen parels in onze contreien die het surf rock en aanverwante genre doen heropleven. Zonder meer gaat alles diezelfde gezapige gang uit, maar net door de perfecte wijze waarop de songs je doen wegdromen over verre oorden buiten de harde van het leven realiteit. Voelt het niet aan alsof alles diezelfde lijn uitgaat.

Bovendien. In tijden waar singer-songwriters, folk muziek en gevoelige songs weer aanslaan bij een heel jong publiek. Komt The Night and I Are Still so Young als geroepen, om een totaal nieuwe generatie fans te bekoren. Want eerlijk gezegd, in deze tijden scheren naast dance en hip hop acts net die bands en artiesten die de gevoelige snaar weten te raken heel hoge toppen in de hitlijsten. The Heavy Blinkers zijn een band die anno 2017 een heel ruim publiek kunnen aanboren. Net omdat ze die typische surf rock heruitvinden en in een gloednieuw kleedje durven steken. Zonder meer blijkt deze plaat, die vanonder het stof wordt gehaald, een ontgonnen parel te zijn. Die het ontdekken waard is. Deze band komt op de juiste moment en juiste plaats in hun geschiedenis boven piepen. Met deze aanpak kunnen ze in tijden als nu zeker en vast hoge toppen scheren. Is dan ook onze eindconclusie.

TRACKLIST

1. Filtered Light
  2. In the Morning