Saturday's Heroes - Pineroad (Lovely Records)

Erik Vandamme    19 september 2017

Saturday's Heroes is een melodieuze punkrock band uit Finspång, Zweden. De band timmert al sinds de jaren '90 aan de weg en haalt haar inspiratie uit een hele rits artiesten als: Bad Religion, The Clash, Rancid, Bruce Springsteen, Dropkick Murphys, Millencolin, NOFX etc. Via Lovely Records brengt Saturday's Heroes een gloednieuwe schijf uit. Pineroad bevat twaalf lekker aanstekelijke punkrock songs die aan de ribben blijven kleven. Onze bevindingen:

Vernieuwen binnen dat punkrock gebeuren is heel moeilijk geworden dezer dagen. Alles is wel ooit eens voorgedaan. Maar net doordat Saturday's Heroes folkinvloeden vermengt in hun muziek mogen we hen toch zien als een vrij uniek concept binnen dat melodieuze punkrock genre. Energieke songs als Celebrate Nothing, Rebel, Lizzie en My Fight zijn energiebollen die voor de ene na de andere adrenalinestoot zorgen. Niet alleen blijkt de jarenlange ervaring binnen de scene hen geen windeieren te hebben gelegd. Je voelt aan dat na al die jaren deze jongens nog niets van hun jeugdige spontaniteit zijn verloren. Van een routineklus is dus totaal geen sprake.

Elk van de songs blijft wel een beetje dezelfde lijn uitgaan, maar dat stoort allerminst. Je brult de songs al vanaf die eerste luisterbeurt mee en krijgt de neiging om prompt heilige huisjes omver te duwen en eens lekker uit de bol te gaan. De 'punk attitude' is dus zeker en vast aanwezig. Elk van de songs ademt bovendien zoveel energie uit dat je hierop gewoon niet stil kunt zitten. De heren hebben zeer goed geluisterd naar hun grote voorbeelden. Ze moeten er zelfs niet voor onderdoen. Knappe songs als Demons, The Storm en When We Fight zouden op menig festivalweide of concertzaal zonder meer moeten zorgen voor wervelende punkrock feestjes.

In tijden waar vernieuwen in een bepaalde muziekstijl onmogelijk is geworden, levert Saturday's Heroes toch een knappe schijf af. Zo eentje dat het genre overstijgt, aan de ribben blijft kleven en zorgt voor de ene na de andere adrenalinestoot. Melodieuze punkrock met een vette knipoog naar folk en folk punk krijgen we hier voorgeschoteld. Na al die jaren slaan Saturday's Heroes als vanouds nog steeds even wild om zich heen tot er geen spaander meer heel blijft van de zaal of festivalweide. Want ja, dit is muziek die ondanks alles nog het best tot zijn recht komt op een podium. Daar zullen de losgekomen energiebollen zorgen voor een wervelend punkrock feest van hoogstaand niveau. Dat is onze eindconclusie.

1. Celebrate Nothing
  2. Rebel
  3. Lizzie