Viktor - EP Release ''Your Eyes'' - Arenbergschouwburg (Antwerpen) - 20/10/2017

Erik Vandamme    23 oktober 2017

Viktor is de band rond het duo zangeres Dilys Cosemans en pianiste/zangeres Nina Kortekaas. In eerste instantie opgestart als duo. Medio 2010. Met toevoeging van drummer Jonas Boutsen - ondertussen vervangen door Dajo Vlaeminckx , maar op de nieuwe EP nog steeds te horen - werd in 2013 een eerste EP samengesteld, Child Again. Een EP boordevol songs, breekbaar als porselein. Begane wegen werden verder bewandeld, en ondertussen is Viktor uitgebreid met Jef Van Den Abbeele als bassist en Vincent Van Santfoort (gitaar). Onder die bezetting, met dus nieuw op de drums Dajo Vlaeminckx , werd op 20 oktober een nieuwe EP voorgesteld in de prachtige locatie Arenbergschouwburg te Antwerpen. Your Eyes laat een nog meer voller geluid horen, maar de breekbaarheid is eveneens overeind gebleven. Het verslag van een boeiende avond genieten:

Voorprogramma zijn op een EP of CD voorstelling is altijd een beetje een ondankbare taak. Maar een groot deel van het publiek omarmde singer-songwriter Maritan met enorm veel liefde. Maritan is het soloproject van zanger en multi-instrumentalist Sam D'hondt. Hij brengt gevoelige songs met sterk uiteenlopende invloeden. Helemaal alleen op het podium staan, met enkel een akoestische gitaar, daarvoor moet je natuurlijk uit het goede hout gesneden zijn. Maritan gooit dan ook zijn grootste wapen in de strijd. Een heel warme stem en uitstraling. Vernieuwend is dat allemaal niet uiteraard, we komen regelmatig artiesten van dit kaliber tegen. Maar harten en gevoelige snaren raken met zijn zachtmoedige aanpak? Dat deed hij zeker en vast. Als klap op de vuurpijl kwam ook Nina van Viktor, op het einde van zijn set, nog een song mee zingen. De samensmelting tussen de stem van Nina met deze van Sam zorgde zowaar voor een bijzonder magisch moment, dat een meerwaarde bleek te zijn binnen het geheel. Kortom. Een artiest om in het oog te houden binnen dat singer-songwriter gebeuren deze Maritan.

Het enthousiasme waarmee Viktor het podium betreedt, heeft al vanaf die eerste song Altruism zijn uitwerking op het publiek. Vanaf die eerste noot worden we bedwelmd door de wondermooie stem van zangeres Dilys die enerzijds breekbaar klinkt, en anderzijds je koude rillingen bezorgt tot het bot. Het is echter vooral de kruisbestuiving tussen Dilys en Nina, die zich naast piano virtuoze ontpopt tot eveneens een begenadigde vocalist, dat het meest in het oog springt. Echter zonder afbreuk te doen aan de overige bandleden. Meerdere keren kwamen de haren op onze armen recht te staan, dankzij de verfrissende en intense riffs die gitarist Vincent uit zijn instrument toverde. Als een volleerde gitaar virtuoos deed hij , met vlijmscherpe riffs, het tempo meerdere keren naar een enorme hoogte opstijgen. Zonder echter de geluidsmuren af te breken.De songs op de nieuwe EP mogen dan meer 'up tempo' zijn dan op de eerste EP. Het breekbare blijft overeind. Dat blijkt bijvoorbeeld bij het hartverscheurende mooie Beneath the weight en Mystic.

Dat Viktor ooit begonnen is als duo, het wordt eveneens in de verf gezet als Nina en Dilys alleen op het podium staan om twee songs samen te brengen. Op die moment kon je niet alleen een speld horen vallen in de zaal, maar merk je toch dat deze twee dames elkaar aanvullen als waren ze tweelingzussen. Die zo natuurlijke samensmelting tussen beide artiesten, was een streling voor oor en oog. We pinkten dan ook een traan weg bij A Little ball en He Has to know. Waarbij die magische kruisbestuiving, je een krop in de keel bezorgt.

Dat Viktor anno 2017 een complete band is geworden, met alles erop en eraan. Bleek nog maar eens bij het daarop volgende Mystic en Gone. Waarbij de instrumentale inbreng, die zorgt voor een meer voller geluid dan voorheen, een meerwaarde blijkt te zijn binnen het geheel. Over de gitaar kunsten van Vincent hebben we het al gehad. Maar ook waren we telkens opnieuw onder de indruk van wat Jef uit zijn bas wist te toveren. En de heel gevarieerde drumsalvo's van Dajo . Die klonken enerzijds als mokerslagen, en anderzijds subtiel als hartverwarmende salvo's die harten raken.

Viktor is een gezelschap dat op een boogscheut staat van een doorbraak naar een ruim publiek. Dankzij het brengen van breekbare songs, die geen geluidsmuren maar wel harten breken, lijkt de toekomst voor deze dames en heren er heel rooskleurig uit te zien. Your Eyes should be on me only , een song die door merg en been gaat, zowel vocaal als instrumentaal, is daar het levende bewijs van. In de bisronde komen Nina en Dilys eerder ingenomen stellingen als duo nog eens in de verf zetten, met Lullaby om af te sluiten, samen met de gehele band, met It's not easy. Een song met hitpotentieel. Kortom. Viktor is een band met enorm veel potentieel, dat bewezen ze op deze EP voorstelling. Het is ook een band die nog volop aan het groeien is. En het is bovendien een band die bestaat uit muzikanten en twee zangeressen die op een hoogstaand niveau hun ding doen. Bovendien stralen elk van hen enorm enthousiasme uit, de leuke en warmhartige interacties naar het publiek toe bezorgden ons een glimlach op de lippen. We genoten met volle teugen, en honderden mensen aanwezig op deze voorstelling, met ons.

Setlist:

• Altruism
  • Beneath the Weight